Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hmm.

Skrivet av Christer Enfors
Korta versionen:

Det är inte Big Brother som är problemet. Problemet är att svensk ungdomskultur är exakt som i Big Brother.

Långa versionen:

Jag måste erkänna att jag följer Big Brother, och tycker att det är någorlunda underhållande (när deltagarna är nyktra).

Jag håller med om att Big Brothers sändningstid, 19:00, är klart olämplig. 22:00 vore betydligt bättre, så att så få barn som möjligt såg det.

Vad beträffar rökande, supande, sex... utan att egentligen veta, så tror jag att många i åldrarna 40+ tror att det är ovanligt att svensk ungdom beter sig på det sättet. Detta anser jag vara en grav missuppfattning. Faktum är ju, att det är precis så de flesta ungdomar beter sig! Jag tror att många tänker "Usch, sånt där vill jag inte att mina barn ska komma i kontakt med", och förbjuder dem att se Big Brother. Men problemet med det resonemanget är att när barnen blir tonåringar, så kommer det ändå att hamna mitt uppe i detta, eftersom det är så svensk ungdomskultur ser ut, helt enkelt. Så om man inte har tänkt sig att låsa in sina tonåringar på heltid, så kommer de att se hur mycket "Big Brother-beteende" som helst ute i verkligheten ändå.

Ett exempel:

För några år sedan skulle jag på 5-årsjubileum med min gamla gymnasieklass (jag är nu 26 år). Min då 50-åriga pappa frågade mig vad vi skulle äta på "kalaset".

-"Äta?" frågade jag undrande.
-"Ja, vad ska ni äta?", upprepade pappa.
-"Pappa, när ungdomar har fest en lördagkväll så äter de inte. De dricker!" svarade jag, bestört över pappas naivitet.
-"En del ja, men alla super väl inte heller!" sa pappa.
-"Antagligen blir det jag och någon till som inte dricker. Resten kommer att supa sig fulla", svarade jag något frustrerad.
-"Äsch, nu överdriver du. Så illa kan det väl inte vara, heller" svarade pappa.

Detta tror jag är ganska typiskt. Många vuxna har ingen, eller alldeles för dålig inblick i vad ungdomarna gör ute på helgerna.

Hur som helst. Poängen är att i Big Brother ser man inget som man inte kan se ute på stan en helt vanlig lördagkväll. Big Brother-deltagarnas beteende är representativt för svenska ungdomars beteende.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv