Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Familjerådgivning

Skrivet av Också anonym
..kan aldrig skada. Det kan antingen göra så att ni får det bättre, eller så får det er att inse att ni inte fungerar tillsammans och då har ni fått hjälp att inse det. Jag och min sambo har gått i rådgivning när det kändes som mörkast och vi är så glada för det! Ett tag ifrågasatte jag verkligen om jag älskade min partner, men vi behövde hjälp att förstå varandra och kommunicera. Det blev till och med en "rolig grej" om man kan uttrycka det så, vi hade barnvakt och fick gå iväg själva och göra något som var bara för oss (i förlängningen bra för barnen också naturligtvis) och det var väldigt bra! Tyvärr var det svårt att få barnvakt mitt i veckan, mitt på dagen, så efter ett halvår kände vi att vi hade fått tillräcklig hjälp att ta oss vidare själva även om vi båda kände att vi skulle ha velat fortsätta.

Kanske ska du denna gång försöka få med honom i rådgivning, just med de argument jag inledde med - det gör ju inte saken värre iallafall. Om det leder till en separation skulle det nog ha gjort det iallafall -med eller utan familjerådgivning - och barnen mår nog mycket bättre om de har föräldrar som har fått prata med varandra och rett ut lite saker, med föräldrar som har försökt allt och är villiga att samarbeta i framtiden. Barnen är nog så viktiga men glöm inte dig själv heller, du är värd att få vara en person och inte "bara" en mamma till dina barn.

Phu! Jag behövde nog lite terapi själv! Känns som om jag har levererat en predikan, :D Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv