Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Och du ...

Skrivet av Cecilia med Juni
eftersom man faktiskt utan problem _kan_ få BÅDE amningen och en fullt medverkande pappa som du utrycker det, varför då förvägra barnet någotdera??? Varför offra amningen enbart pga fördomar eller okunskap?

Om man inte trivs med att amma eller har ont av amningen, får ständiga mjölkstockningar eller har det jättejobbigt med allergier och knappt kan äta någting osv - det finns ju en massa olika skäl till att det inte funkar bra - ja då förstår jag alla gånger att man väljer att sluta amma kanske redan efter ett par veckor eller 3-4 månader!

Men om amningen funkar skitbra, barnet vill amma och mamman tycker att det känns helt okej att fortsätta, varför i jesse namn lägga ner en fungerande amning då? De som är så urnegativa till fortsatt amning verkar enbart vara de som inte har någon erfarenhet av det och en väldigt felaktig bild av vad det innebär både rent praktiskt och för barnets relationer och anknytning till föräldrarna.

Nej, jag blir himla arg och ledsen av den här diskussionen nu, och känner inte igen mig ett dyft i den bild av att ammade barn skulle vara mer bundna till mamman som verkar ha bitit sig fast hos många. Om alla härinne som ammat mer än 1 - 1,5 år eller var man nu ska dra gränsen för "länge" - ja, du drar den tydligen vid 6 månader men det är du nog i en minoritet i det här landet om att tycka - berättar att de delat relativt lika på föräldraledigheten och att de delar på ansvaret för barnen och inte har problem med att vara borta ett par dagar osv. Var kan ni då peka ut de där som inte kan vara ifrån barnet mer än 2 timmar och bara sitter och ammar dygnet runt och använder amningen som ett vapen mot mamman etc?

Jag tycker att det mest låter som att ni tillämpar er bild av amningen den första spädbarnstiden på mycket äldre barn med helt andra behov och andra förhållanden. Har ni verkligen några exempel på det som ni påstår så skulle jag gärna vilja se dem nu? I mina öron låter det mer som fria fantasier, fördomar och myter.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv