Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lååångt om tomglas :-)

Skrivet av Eva E
Självklart ska din sambo ta ut sina egna tomma ölburkar till garaget eller var ni nu vill förvara dem. De ska inte stå på diskbänken och dra till sig flugor och se illa ut!!

Men när det gäller pantning så har vi alltid haft ”policyn” att den som åker och handlar också pantar tomma burkar och flaskor, oavsett vem som har druckit ur flaskorna/burkarna. Vi brukar också få hjälpas åt att påminna varann om att inte glömma pantflaskorna när man ska åka och handla, men det ser inte jag som tjat så det har aldrig varit något problem för mig. Tycker du att det är ett problem att panta – om du ändå ska handla? Är det inte ett större problem att tjata på sambon?

Sist till plastbacken: Jag kan förstå att din sambo tycker att det känns lite klumpigt att släpa iväg med en stor plastback med lock när man ska panta. Oftast ska man ju handla också när man pantar, och då blir det ju bökigt att dra runt på en stor plastback.

Jag föredrar också att samla tomglasen i påsar så att det bara är att lyfta upp och trava iväg när man ska panta. Visserligen skulle man kunna göra så att din sambo lägger burkarna i plastboxen och den av er som sen ska panta lägger över burkarna i papperskassar innan den åker till affären. Men då får den som ska panta först stå och lyfta över kletiga äckliga burkar till kassar + skura ur den där plastbacken efteråt… Nja-a-a, sager jag… Vore jag i din kläder skulle jag använda plastbacken till annat och gå tillbaka till kass-systemet i garaget :-).

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv