Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag tycker att du har en poäng

Skrivet av Elanor
Jag är själv forskare och sysslar med folks beteenden på makronivå dagarna i ända. Jag tycker förstås att det är viktigt att man kan belägga vetenskapliga påståenden med statistik. Alla vetenskapliga artiklar som publiceras har gått igenom omfattande kritik. Det finns därför egentligen ingen anledning att vara skeptisk till forskningens _resultat_. Däremot bör man vara noga med att ta reda på vilka _frågor_ som ställts.

Men jag tycker inte att föräldranätet varken kan eller bör vara ett forum för forskningsdebatt. Precis som kvinnorörelsen under sjuttiotalet hävdade att det privata är politiskt, tycker jag att det har en poäng att utgå från det egna perspektivet. Inte för att hävda att någonting _är_ på ett visst sett, för det är orimligt (och här tycker jag att lisa m fl gör fel som generaliserar sin egen verklighet till att gälla också alla andra)utan just för att det är viktigt att försöka förstå hur olika människor subjektivt ser på sin tillvaro och att komma i dialog omkring detta.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv