Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

:)

Skrivet av lisa+loke+freja
Källan till detta finner du på allt för föräldrars forum Jämnlikt hemma.
Jag trodde att det framgick av mitt inlägg att jag hade läst en del här...
Det här är min lilla forskning på ämnet ;), fast man måste kanske ha en stilig titel för att få skriva en rapport om sånt ;).

Jag måste nog leva i mitt eget LaLa-land, för jag har faktiskt inte stött på några orättvisor av det slag som ni pratar om här.
Antagligen omger jag mig med ganska openminded människor eller så är jag för naiv för att se orättvisorna.

Och med det i åtanke så blir det smått förvirrande och lite lustigt när det blir ett jätteproblem att en kvinna vill vara hemma länge med sina barn.

Missförstå mig inte, jag tycker att vi har en helt fantastisk föräldraförsäkring i sverige och jag är jättetacksam över att få lov att ta del av den. Problemet är väl att jag vill kunna bestämma själv om det är jag eller min man som vill vara hemma länge - eller om vi vill dela lika.

Men om min personlighet då säger att jag är bäst lämpad att vara hemma (hypotetiskt...inte så att jag påstår att jag är det) så får jag ju ändå "skäll" för att jag inte låter min man vara hemma exakt lika mycket. Då är det ju inte:
"både kvinna som man möjlighet att utvecklas efter sin personlighet istället för att formas av normer efter vad de råkar ha mellan benen."

Då får man på tafsen för att man som tjej känner att man är bäst på nåt som anses som "kvinnogöra"...Skulle kunna säga samma sak om mitt framtida yrkesval...jag väljer att utbilda mig till ett lågavlönat kvinnodominerat jobb....för att jag känner att jag VILL...

Då känner jag att det blir att eliminera skillnaderna och sudda ut mer än att se individen.

När jag i mina inlägg påpekar att så är det inte alls (om antaganden om mig och min man) så får jag till svar att det är ju bara min erfarenhet och så är det minsann inte bland flertalet...näha, men om vi vill att individer ska utvecklas på vad de är bra på så kvittar det väl om jag är bra på nåt tjejigt eller nåt killigt.
Känns lite som om det skulle bli social status på att vara tjej som gör nåt killigt...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv