Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack!

Skrivet av lisa+loke+freja
Tack för tipset om jämnställdhetsindexsidorna på scb.
Mycket, mycket intressant läsning.
Jag har mest kollat tabeller och försökt hitta min kommun bland alla siffror och snår :).

Jag blir både glad och lite beklämd...På vissa områden trodde jag nog att vår lilla kommun var bättre än vi var, men på andra områden kändes det riktigt bra att läsa att vi faktiskt är hyfsat jämnlika.

Tex;

Antalet förvärvsarbetande är ganska lika fördelat (83,8 för män och 79,3 för kvinnor, siffrorna är nån sorts indexsiffror, alltså inte procent)
Fler arbetslösa män än kvinnor (2,6 för män och 2,2 för kvinnor, här tror jag att det är procent)

De två kommuner som ligger närmast den jag bor i + den jag bor i ligger alla inom topp 100 på jämnställdhetslistan över kommunerna

I "min" kommun har faktiskt andelen män som tar ut pappaledigt ökat sen 2001 (siffrorna på scb är från 2002).

Min kommun placerar sig strax efter 100:e plats (det finns 289 kommuner) vad det gäller uttag av pappaledighet och runt plats 200 (här gäller det ju att ligga långt ner på listan om man ska vara jämnställd ..) vad gäller uttag av mammledighet.

Sen är det fortfarande så att det är fler kvinnor som är låginkomsttagare och fler antal män som driver egen firma och en del annat, men lite lite glad blev jag iaf...
Även om detta "bara" gäller min kommun så är det ju ändå där jag valt att bo och det ställe där jag kan påverka mest, så även om det blir i mindre perspektiv så tycker jag att det blir på ett överskådligt plan. På kommunnivå känner jag att jag kan göra någon skillnad, jag är nog inte typen som vill ut och förändra hela världen...jag börjar här hemmavid istället ;).

Lite mer upplyst och med en hejdundrades huvudvärk ska jag nu återgå till soffan ;).


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv