Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

rädsla

Skrivet av lisa+loke+freja
Visst lär man sig efterhand.
men jag har fått en känsla av att män ibland tror att det här med föräldraskap sitter i kvinnors gener och att de är bättre på det initialt. Och helt fel har de ju inte, vi har ju burit våra barn i 9 månader och det måste vara fantastiskt svårt för en man att förstå hur det känns att bära en liten människa inom sig.
För egen del så mognade jag som mamma redan under graviditens gång, jag och maken pluggade på tillsammans för att han skulle få en chans att hänga med, men jag tror inte att vi riktigt delar den där speciella känslan av magen, den är svår att förmedla.

Nu har inte vi delat precis lika, jag har varit hemma i 1½ år med sonen och maken har varit hemma 6-7 månader. Med dottern kommer jag nog att vara hemma 1½ år men ha ungefär hälften av dagarna kvar, hur vi gör med dem är osäkert ännu...men det kan mycket väl tänkas att det blir maken som tar dem, det beror lite på hur vi kommer att jobba/plugga.
Men jag skulle inte säga att jag är bättre på att vara förälder än vad maken är, vi är däremot bra på olika grejer - och sköter därför olika delar av rutinerna och göranden här hemma. Men så är det ju med allt annat också, inte bara med barnen ;).

Ang stenåldersgen; varför tror du att små barn har en gripreflex? Jo, för att när vi fortfarande var apor och hoppade i träden så skulle ungen kunna klamra sig fast...så så läraktig och anpassningsbar är inte människan, vi har nog fler kvarlevor från den tiden än vi vill inse ;).

Jag vill inte försvara pappor som inte är hemma med sina barn, jag försöker bara hitta möjliga orsaker och kanske angripa problemet vid roten istället för att medicinera bort det med värktabletter (eller som andra kallar det; 50/50 delning :D)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv