Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Några komentarer

Skrivet av Lingling
Använder saxen:

X---Varför kvinnor har sämre betalt än män;

Kvinnor är generellt sätt sämre på att ta för sig och kräva saker och med individuell lönesättning så står inte kvinnorna på sig lika mycket som männen. De vågar helt enkelt inte sticka ut hakan och säga "ge mig mer pengar annars drar jag". ---X
Kvinnor säger faktiskt att de vill ha mer betalt, tråkiga är att ofta har de ett annat språk än en manlig lönesättande chef, så att han helt enkelt inte begriper, enligt många studier, detta språk är också mer lågmält och lättare att ignorera. Vad gäller att Lyfta och dra så är det troligt att du har rätt, kvinnor är oftare ansvarstagande trygghetsnarkomaner, säger knappast upp sig utan att ha fixat en reträttväg.
(Om det sedan är inlärt eller medfött må de lärda tvista om)
X---Män å andra sidan tenderar att vara mer egocentrerade av naturen och väljer oftare ett jobb där övertiden kan bli stor och där det krävs att man inskränker på sin fritid. ---X

"Av naturen"? det vet jag inget om. Det är möjligt att det är en följd av effekter av y-kromosomen och högre testoteronnivåer, det är möjligt att det beror på programmering. Ingen har lyckats bevisa någotdera på ett tillfredsställande sätt.
Många män inskränker dessutom inte på sin fritid men på hur mkt de ägnar familjen.

X---Således får de mer makt, mer pengar och också längre arbetstid och kan således inte vara hemma med familjen lika mycket som kvinnorna. Kvinnornas del i det hela är ju att de å sin sida har valt bort de krävande och välbetalda jobben - men jag är inte så säker på att det är påtvingat - jag tror att många väljer så av egen vilja. ---X
Den egna viljan i det hela, det är svårt att veta vad den är. Mönstren för hur man ska göra karrär och satsa på jobbet är ofta uteslutande för den som har barn och ägnar sig åt dem, många kvinnor har varit fullt beredda att ge järnet efter 40 istället och fått veta att de inte duger längre, de är för gamla. Frågan är hur fritt valet är om det är avancera i yrket eller ha barn? Å andra sidan kanske fler skulle behöva insikten om att allt sällan är möjligt?



X---I lönestatistiken kan man läsa att kvinnornas löner är lägre än männens. Men det är alltid inom olika sektorer man räknat och där finns ett antal olika yrkesroller inom de olika sektorerna.
Ingenstans har jag sett statistik för hur lönerna för enskilda yrkesbenämningar är mellan män och kvinnor (tex kvinnliga läkare/manliga läkare, det är alltid vård och omsorg som anges). Så orättvisorna i statistiken kan ju helt enkelt bero på att flest kvinnor har jobb (tex undersköterska gentemot läkare) som är lägre betalda än de männen valt i samma sektor.---X
Tycker mig ha sett statistik om att kvinnliga läkare har i snitt lägre löner än manliga, och att kvinnliga sköterskor har lägre lön än manliga i snitt också (åldrar borträknade), färre kvinnor blir t ex överläkare. Och att kvinnliga civilingenjörer har 92% i lön av manliga, ålder också borträknad. men det är en sån där uppgift där jag inte kan ge källa för det var ett tag sedan jag såg de uppgifterna.

men varför väljer kvinnor t ex kortare utbildningar som leder till lägre löner? En jag känner valde sköterska fast hon ville bli läkare för att hon hade småbarn, det kanske var ett realistiskt beslut? Eller inlärd/medfödd försiktighet/dåligt självförtroende?


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv