Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lingling

Skrivet av lisa+loke+freja
Lingling:
"Kvinnor säger faktiskt att de vill ha mer betalt, tråkiga är att ofta har de ett annat språk än en manlig lönesättande chef, så att han helt enkelt inte begriper, enligt många studier, detta språk är också mer lågmält och lättare att ignorera. "

Lisa:

Japp, det stämmer nog att många kvinnor talar ett "subtilare" språk.
Jag å andra sidan har ett ganska rakt och manligt språk och det ställer ofta till problem bland andra kvinnor. Jag lindar sällan in mina resonemang eller råd till folk (främst i skriven text på forum och maillistor då) i en massa lull-lull och jag får ofta höra att jag låter känslokall i mina resonemang...snarare är det så att jag är mer rak och "manlig" i mitt språkbruk och det gillas inte av tjejerna...vet inte riktigt varför, hade varit intressant att göra en undersökning om det...Nån som blir sugen?

Lingling:
"Många män inskränker dessutom inte på sin fritid men på hur mkt de ägnar familjen."

Lisa:
Japp, tyvärr är det nog så att det är familjen som hamnar sist på prioriteringslistan för dessa grabbar.
Det är beklagligt men inte ovanligt...

Lingling:
"Frågan är hur fritt valet är om det är avancera i yrket eller ha barn? Å andra sidan kanske fler skulle behöva insikten om att allt sällan är möjligt?"

Lisa:
Är helt övertygad om att "var sak har sin tid" och att OM man vill så kan man både skaffa barn och göra vad man vill i yrkeslivet - MEN inte samtidigt!
Visst finns det yrken där man är slut runt 40 men det finns också bevis på de som satt sig i skolbänken efter 50 och äntligen gjort de de längtat efter hela livet...
Man kan kanske inte få allt, man får kanske sortera bort en del yrken om man valt att få barn först, men det är ju inte så att hela arbetsmarknaden är stängd för att man fyllt 40 eller 50.

Jag tror helt klart att många tjejer lider av dåligt självförtroende och det är kanske där lösningen till rättvisa ligger. Boosta alla tjejers ego så mycket det bara går så kan vi kanske börja leka på lika villkor. Kanske subvensionerade självförtroendekurser i statlig regi ;).
Lite mer girlpower helt enkelt!


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv