Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lisa! Ett exempel på löneskillnader

Skrivet av Nirak *på besök*
Vill bara bidra med ETT enstaka exempel på löneskillnader kvinnor/män inom samma yrke. För visst finns de...

För att hitta denna typ av sektorindelad lönestatistik så måste man dock gräva lite längre än till SCBs generella statistik för att hitta info om löneskillnader mellan kvinnor och män inom samma yrkesområde. Men den är inte svår att hitta. Fackförbunden brukar t ex ha bra statistik.

Själv är jag akademiker och jobbar inom information och media. Min branschförening, Sveriges Informationsförening (www.sverigesinformationsforening.se) sammanställer årlig lönestatistik för sina medlemmar. Några siffror ur statistiken:

År 2004 tjänar den genomsnittlige MANLIGE medlemmen 35 442 kronor/månad. Den genomsnittliga KVINNAN tjänar 29 470 kronor. En ganska markant skillnad, eller hur.

Exemplet ovan gäller oavsett tjänst, där finns alltså både info-assistenter och info-chefer. MEN även om man väljer att jämföra BARA informationschefer inom ett och samma åldersspann (41-50 år) så är skillnaderna markanta:
Män: 40 196 kr/mån
Kvinnor: 36 536 kr/mån

Statistiken ovan återfinns på föreningens medlemssidor som är lösenordsskyddade, så jag kan inte skicka en direktlänk. Det går dock bra att kontakta föreningen om du vill ha inblick i statistiken - se webbadressen ovan.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv