Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så här gör jag:

Skrivet av Helena, fskl
börjar i andra änden! Mina råd till dig är väl utprovade såväl som två barns mamma som förskollärare där jag arbetar med små barn upp till tre år.

Försök att tänka målinriktat: vad är det du vill? Jo, ha en trevlig matsituation _tilsammans_ med din dotter. Hur når du dit? Genom att göra måltiden trevlig och sitta kvar själv! Gör måltiden så mysig som möjligt, med så få krav och måsten det bara går (helst inga!). Försök att involvera så många sinnen som möjligt; doften av maten, färgglad, vacker mat, dämpa belysningen och tänd ljus. Låt henne inte bara äta själv, utan också _ta mat_ själv. Försök att skapa lugn och ro, en mysig och inbjudande stämning. Lita på att hon äter sig mätt! Hon kommer inte att svälta- jag lovar! Sitt lugnt kvar om hon går, jaga inte efter henne, andas och räkna till 10 istället för att bli arg! Ropa inte på henne och ge dig inte in i några maktkamper. Jag tycker gott att maten kan stå kvar och hon kan få komma och gå under en övergångsperiod medan ni gör om måltiden till en mysig stund. Däremot tycker jag inte att man ska få ta mat med sig från bordet.

Det är inte så lätt i början men det ger UNDERBART resultat! Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv