Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inte lätt

Skrivet av Siv m. David 030813
Vi har iofs mycket sällan haft problem med nattningen... fast vad som är problem kan ju diskuteras det med. Att det kan ta 45 minuter från att man går in o ska lägga tills han sover - är det ett "problem"? Säkert för många... Det är jättesvårt att ge någon annan tips för hur barnen ska somna....
Här nedan försöker jag beskriva hur vi gjort. David är nu 16 månader, han somnar inte själv, men han somnar om utan oss när han vaknar på natten.

Till dina frågor:

jag undrar alltså hur ni fått era barn att somna?
--- Först somnade han vid bröstet, ammandes... Även på nätterna såg jag till att han åt från båda brösten och blev "riktigt mätt" innan han somnade om. Somnade han efter ett bröst bytte jag på honom - då vaknade han och åt från andra också. Det var sällan han åt oftare än var 3e - 4e timme på natten. Och han sov i spjälsäng bredvid vår säng.
--- När han var ca 7 månader flyttade vi hans säng till hans egna rum, han slutade ammas på natten ungefär då. Fick gå upp o ge lite vatten i början, och stoppa in nappen, men ganska snart somnade han om själv. Fortfarande ammades o vyssades han till söms.
--- När han blev ca 1 år o började gå tog vi bort spjälsängen. Nu sover han på madrasser på golvet i väntan på "stor" säng.... Någon av oss lägger sig med honom, och ligger där tills han somnat. Ofta utan större protester, men ibland går han upp några gånger innan han kommer till ro. Och är han inte dålig/sjuk eller så, sover han oftast ca 11 timmar innan han vaknar för dagen.
--- På dagen sover han ca 1,5 timme, oftast i sin vagn utomhus. Då tar det 5-15 minuter att få honom att somna, genom att dra vagnen fram o tillbaka eller gå på promenad.

Undrar också om någon annan haft barn som gråter o protesterar vid läggning, både dagtid o kväll?
--- Visst har han protesterat! Det var ett tag, runt 6-8 månaders åler, som vi i pricip fick hålla fast honom i famnen och sjunga/vagga ganska häftigt för att han skulle lugna sig... Nu gråter han sällan vid läggning. Jag har märkt att störst protester o problem vid nattning blir det när han är övertrött.

samt gråter när de vaknar?
--- Det gjorde han jämt innan han lärde sig att hitta och stoppa tillbaka nappen själv. Nu händer det bara om han inte hittar nappen / inte kan somna om o det är för mörkt för att han ska hitta in till oss. Annars går han bara in till oss o kryper upp i vår säng (dörrarna står på glänt mellan våra rum).

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv