Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inte ofta, men det händer...

Skrivet av Genaro
1 hur gamla är dina barn?
2x3 år + snart 1,5 år

2 vem/vilka är barnvakt?
Mormor och morfar, grannarna (som 3-åringarna kallar farmor och farfar), kompisar (vars barn 3-åringarna leker med) och nu även en som praoade på sommardagiset de gick på.

3 hur har du "valt" barnvakt?
Mormor och morfar samt "praon" har erbjudit, närapå bett om det själva.
Grannarna lovade i ett svagt ögonblick att ställa upp "om ingen annan kunde" (hon har arbetat som dagmamma) och kompisarna har ställt upp vid kris. Då har våra barn fått vara hemma hos dem och lekt.

4 vid vilka tillfällen har du barnvakt?
När det strular ihop sig, dvs både jag och min man jobbar kväll.
Enstaka gång för att hinna annat.

5 kommer barnvakten till er eller lämnar du barnen där?
Mormor o morfar + kompisar -lämnar där
"Prao" o granne -kommer till oss.

6 när är tycker du att ditt barn är/var redo att sova över hos barnvakten?
Beror på vem som är barnvakt. Mina föräldrar tog hand om twinsen en natt när de var 2 månader. För att vi skulle få sova en natt.
Annars... när barnet själv vill och man själv kan sova i närheten första gångerna. De har sovit hos mormor och morfar någon natt nu men det är på helt egen vilja (twinsen alltså, inte 1,5-åringen)

7. när tycker du att ditt barn är/var redo att ha barnvakt?
När de ätit från flaska och varit i period att acceptera andra människor (dvs inte supermammig).

8 hur lång tid har barnvakten hand om dina barn?
Någon-några timmar.

9 Något ytterligare?
Att barn är olika och klarar/vill olika saker. Ett barn kan visst klara att ha barnvakt vid några månaders ålder medan ett annat helst inte skulle behöva det förrän vid 5 år.
Man får försöka gå efter hur barnet/barnen är. Och naturligtvis ska det fungera med den person som är barnvakt också!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv