Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Man ger inte bort eller tigger något

Skrivet av Mia+3
Usch,det är en jobbig bit det där!Hur mycket skall man lägga sig i osv.
Det jag märkte fort var att de barn som "tigger" utökar den sidan om de får som de vill...
och detta:får jag? växer till sig hos andra med.
Så jag har sagt ifrån och markerat att här hemma ger man inte någonting eller lånar ut som försvinner ut från dörren,punkt slut.
Man ger/får saker endast vid födelsedagar/jul.
Det har jag förklarat inför både mina och andras barn så de vet gränsen här hemma iallafall och de pratar inte längre så.

Min tjej (snart 6 år) sade heller inte ifrån och förstod uppenbarligen inte vidden av byten och skänkningar för efter ett tag så saknade hon grejen och ville ha den igen osv.
MEN jag hörde henne även tigga själv hos en kompis då jag hämtade henne: snälla jag kan väl få...? den då eller den...
Jag höll på att baxna! min lilla försynta tjej!?
Jag är övertygad om att hon egentligen inte ville ha just den grejen i sig,utan hon trodde det var en grej man gör helt enkelt för hon varit med om det så många gånger.
(säkert är hon lockad av andras grejer,men om du förstår vad jag menar med att bli påverkad)

Själv kan jag hålla med anonym mamma på en punkt,jag var också givmild och är än idag,det här att tycka om att göra människor glada MEN jag har också minnen och upplever än idag känslan av att bli utnyttjad.
Som jag sa så finns det alltid dem som utökar detta då.
Uttrycket: räcker du lillfingret så tar de hela handen passar här!

Jag tycker du skall säga ifrån så alla parter hör vad ni har för regler hemma.
Gör du det för att det är DINA regler så behöver ju inte din son eller kompisen känna/tycka att det handlar om honom eller lägger dig i.

Burr...för sådana ungar som inte har respekt och har mage att uttrycka sig så som du skrev.
Men respekt kanske han får mer om du visar var skåpet skall stå i ditt eget hem.
Jag hade jättesvårt att säga ifrån i början när barnen började ha kompisar hemma men kände att min generositet och snällhet fick dem att nästan ta över här hemma.
Barn är mästare på det tror jag,vet de att de får en sak så provar de nästa steg och nästa osv.


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv