Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hmmmm

Skrivet av Andrea
svårt att ge konkreta exampel. Det är ju också lite grann aktivitetsnivån över längre tid. Dvs. om ett barn busar, går upp i varv och springer vilt omkring en stund, det kan ju alla barn göra. Men vissa gör knappt nåt annat.

Men jag ska försöka. När min son knappt var ett år, så tog han ut sig ur spjälsängen, kröp till vardagsrummet och tryckte på alla knappar på videon. När han var 1 1/2 år så tömde han alla skåp på nolltid, rev ner allt (en gång nästan TV:n), klättrade i bokhyllan. Hos läkaren försökte välte han nästan röntgenapparaten, på ett museum hade han sönder en 4000 år gammal skål. På lekplatsen kastade han allt möjligt på andra barn, i affären bet han andra barn och plockade på sig alla möjliga varor.

Men sedan också det här humöret. På vägen hem från affären, kastade han sig på marken flera gånger (så gott som varje gång). Grannerna klagade att han skrek som en stucken gris varje gång vi var i trapphuset och gick uppför trappan (han ville bli buren trots att jag hade matkassor att bära). En gång krävde han att bara han fick åka buss, alla andra skulle genast stiga av. Han rörde på sig så mycket i sömnen att jag inte kunde sova i samma säng som han. När man bara rörde på honom, så kände man detta ryckiga, nästan som reflexer.

En gång hällde han ut en hel flaska matolja i köket. Han krävde uppmärksamhet hela tiden. De här exemplen var nu från tiden fram till 3 år.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv