Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tycker det är svårt

Skrivet av Nettan
att ge nån exakt definition på aktivitetsnivån...
Främst är väl att "normalaktiva" barn klarar av att varva ner när de väl varvat upp sig , ett överaktivt barn klarar inte det utan har det väl blivit upptrissat så håller det i sig.Likväl vad gäller impulskontroll, jag kan ju iof bara hänvisa till min dotter men hon kan sitta o vara jätteglad o mitt i skrattet kan hon bli tvärförbannad o slå till nåt av syskonen utan en tanke på att hon har nåt i handen ex. gaffel,byggkloss eller annat..."normala" barn vet ju gränsen även vid tre års ålder att man slåss inte med saker o absolut inte med gafflar.
Jag har en son som är aktiv ,han är tre år, men som sagt,han är aktiv o jag skiljer noga på aktiv o överaktiv.Sonen är ett busfrö som springer mycket,ramlar mycket o har ett sjusärdeles humör men han kommer inte i närheten av min dotters kaliber. När hon var sex månader kröp hon,nio så gick hon, elva så klättrade hon ur spjälsängen o tog av sig kläderna (trots att jag satt knäppningen bak o fram) , på dagis då hon fyllt ett år så fick de flytta upp allt så att grejorna var dubbelt så högt upp som hennes längd för nådde hon inte själv så tog hon en stol o formligen rensade hyllor o väggar på grejor! Ett oräkneligt antal gånger lyckades hon rymma från avdelningen trots grind o trots vaksam personal. Listan kan göras lång...
Men sen tycker jag det syns på hennes ögon också, när hon blir uppstressad så får hon ett "tomt" uttryck i ögonen,det går inte att få ögonkontakt med henne utan hon flackar åt alla håll samtidigt med ögonen..

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv