Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fast jag förstår fortfarande inte

Skrivet av marikaL m fem
riktigt hur du menar, jag skulle vara hjälpt av lite mer konkreta exempel (jo, jag har nog AS jag med ;))

Men jag ser det lite annars än du tror jag - just FÖR ATT medicinen ger minskad aptit (och det gör den nästan undantagslöst, efter vad jag förstått! Därför vägs barnet innan medicineringen påbörjas och ev viktnedgång följs upp regelbundet) tycker jag det är bra att sonen känner till det så han kan anstränga sig att äta något lite iaf, även fast hungerkänslorna är satta ur spel. På samma sätt som när han känner till att han har problem med vissa saker så kan han fokusera på att jobba på just de sakerna - hans diagnos ska aldrig vara en ursäkt till att inte anstränga sig.

Min son kunde innan medicineringen ta om en 3 ggr på lunchen. Nu får han truga i sig lite grand, man måste benhårt envisas med mellanmål etc, annars struntar han helt i det, kan gå utan käk en hel dag om man inte ligger på honom. Och han tycker själv det är jobbigt att inte vara sugen på nåt längre, inte tycka om mat som han gjorde förr och det känns ju tråkigt för mig som förälder också :-/ och då blir man inte gladare över inställningen att han skulle se medicineringen som en anledning att "strula" - förstår du mig?

Men i övrigt försöker jag kommunicera med sonen på nivå han är hjälpt av, självklart - men jag tycker fortfarande att när skolan tar upp sånt som orsakar problem för och runt honom så är det sånt jag i min tur måste prata med sonen om. Hur ska vi annars kunna hjälpa honom och få till förbättringar?

Men om du anser att föräldrar i vissa lägen gjort och gör fel så ÄR du ju kritisk mot föräldrarnas metoder och har förhoppningsvis konkreta förslag på hur det kan fungera bättre? Vem är då hjälpt av att du tassar i ullstrumpor?? (inte jag iaf) Eller kan det vara så att du - i likhet med barnen du nämnde tidigare - uppfattar saker på ett visst sätt och att det då kan vara bättre att prata med föräldrarna och reda ut eventuella missförstånd?

Men jag är ju fortfarande inte på det klara över vilka detaljer du sett att barnen fastnat i, så jag kanske ska ge mig nu ;)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv