Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kycklingföräldrar!

Skrivet av Bittan
Visst finns det kycklingföräldrar men... här generalliserar du igen tyvärr. Du skriver "att barn med speciella behov (behöver inte vara bokstavsbarn) osv..."
Märklig inställning du har till föräldrar som har barn med särskilda behov. Du behöver inte vakta din tunga .... fortsätt att vara ärlig... men man kan ta upp saker på så olika sätt. Var tydlig och konkret.
Tänk, vad i grundar sig detta "överbeskydderi"?
När man som förälder får ett barn som avviker från mängden, om det är bokstavsdiagnostiserat eller "bara" har speciella behov hamnar man i en situation som man inte hade tänkt sig. Vi genomgår olika faser att bearbeta våra barns svårigheter. Det tar också olika lång tid att bearbeta detta.
Att föräldrar inte kan sätta gränser? Det är också något som kan hända ALLA föräldrar oavsett ens barns svårigheter eller ej. Tro mig jag har arbetat inom barn/skolomsorgen hela mitt vuxna liv.
Mitt råd är nog att du bör tänka dig in i förälderns roll. Hur mår hon? I vilken fas kan hon befinna sig nu? Den mamma du skriver om har kanske sina svårigheter som du inte har en susning om.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv