Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lyssna först och främst på dig själv.

Skrivet av Bittan
Man brukar känna själv som förälder om något inte känns riktigt bra.
När jag läser ditt inlägg tänker jag först och främst: Han är ju bara 2½ år och hur många i den åldern kan sitta still längre stunder och har ett utvecklat socialt samspel? Och om man tycker nåt är kul kan man koncentrera sig länge och tvärtom när nåt är tråkigt.
Oftast har barn med bokstavsproblematik svårigheter på mer än ett ställe dvs inte bara på förskolan utan hemma också.
Sen när jag tänker hur det var för mig då min son var 2½ år, så var det så att min kille var hyperaktiv, fick lätt utbrott, sömnsvårigheter, var ändå go och glad, kunde koncentrera sig då nåt var roligt.
Jag tog själv upp det med förskolan men då (17 år sen) hade man inte samma kunskap som nu, de tyckte ju att han var ju bara aktiv och han som var så charmig kunde väl inte ha MBD, som jag då misstänkte.
Men jag kände i maggropen att nåt inte stämde, och trots det, tog det ytterligare 12 år innan Adhd-diagnosen var ett faktum.
Jag tycker inte du ska förhasta dig att rusa iväg för eventuell utredning. Ha en öppen dialog med förskolepersonalen. Se om det är likadant hemma som i förskolan. Är detta "beteende" bara tillfälligt eller har det varit alltid och kvarstår svårigheterna om tex ½ år. Ta upp till diskussion med förskolan att du vill att de håller ett "extra öga" på din pojke.
kram och lycka till



« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv