Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son

Skrivet av Mie
Min son är 16 år och har diagnosen ADD och atypisk autism. Har har väldiga problem med koncentrationen och uthålligheten. Han tröttna jättefort och måste vara väldigt motiverad för att orka nån längre stund. Tex skolan, nu går han till en specialpedagog och hon säger att en halvtimma klarar han, sen brister koncentrationen. Han är oxå väldigt "låg" och har ingen egen drivkraft. Han skulle aldrig få för sig att räcka upp handen eller göra mer än exakt det som han blir tillsagd. Han har inga ambitioner att åstakomma nåt. Han gör allt tråkigt av den anledningen att han måste, inte för att han förstår att han behöver. Han berättat ingenting friviligt. Om man frågar får man korta svar. Ja, nä, bra... man får dra ur varje ord. Ibland, ska jag dock tillägga, om man pratar med honom om nåt som han är intresserad av och som han vet att han är duktigare än jag på, då pratar han. Man märker jättestor skillnad där. Det som är ointressant är verkligen BOTTEN, och det som är intressant är verkligen INRTESSANT! Ja, det var lite om min son, i och för sig kan det ibland vara svårt att avskilja ADD:n och autismen, dom går liksom hand i hand. Han är inte autistisk i den bemärkelsen att han har svårt med ögonkontakt eller så... bara svårt att förstå det sociala "språket"
Hoppas du fick lite idéer... Här finns säkert fler som vet!!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv