Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Visst kan det det...

Skrivet av Trebarnsmor
...har själv en nioåring som var helt uppåt väggarna i helgen-särskilt söndagen...kanske något i luften som påverkat våra små???

Men jag tror att det hänger mycket ihop med oss vuxna, att det blir värre...

För visst hade jag ett helt annat tålamod när sonen var 5-6-fast att han egentligen var "värre" då...
För man accepterar på ett annat sätt att en 6-åring busar opch inte kan sitta still, men när ens 9-åring strular runt...då blir man lite mer förtvivlad...
Dessutom har man ju slitit ett visst antal år till med sonens problematik-och även om man lär sig hantera problemen med åren-så slits man ju faktiskt ner en hel del...och om jag reagerar "oövertänkt" så blir sonen topp-tunnor-rasande. I helgen slog han mig med en pinne och bet mig för att jag stängde av datorn, fast att jag sagt åt honom innan...dock bara att han skulle stänga av-inte att JAG kommer att stänga av om han inte gör det...en smula opedagogisk mor ger ett utbrott som inte liknar de "vanliga" utbrotten när jag orkat vara mer följsam...

Så visst kan det bli värre med åren, dessutom börjar nio-tioåringar själva inse att de inte är som klasskamraterna, att kompisar undviker dem, att de kanske har slagit någon och så och då börjar de må ganska dåligt psykiskt också-vilket förvärrar humöret givetvis...
Men ganska snart har nog din son lärt sig en strategi så att han kan undvika att hamna i affekt...och kanske misslyckas och slå sina kamrater (Gå ifrån-ta hjälp av vuxna eller något annat...)
Det är inte lätt, men vi ska nog klara det här...eller hur?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv