Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan väl svara här också då

Skrivet av Lina
när jag ändå är i farten.

Matrecept på apoteket vet jag inte så mycket om, men du får säkert all hjälp du behöver av dietisten på sjukhuset, har ni inte träffat någon sådan än?

Generellt är det väl mat med långsamma kolhydrater som gäller, det blir mycket pasta i den här familjen. Grönsaker och frukt och inte så mycket vitt bröd utan hellre lite grövre med korn i. När det gäller barn är det också ok med pommes frites har vi fått veta, eftersom de behöver mycket fett och fettet bidrar till att göra maten "mindre snabb" så att säga (det blir en del turer till McDonalds för sonen eftersom han alltid behöver äta precis när man är på väg nånstans ....jäääääteledsen är han för det (inte).

Hemma äter vi inte så mycket potatis eftersom både jag och min son stiger snabbt på det, vi håller oss också ifrån söta drycker (juice läsk saft osv.)

Det brukar vara ganska individuellt hur man reagerar på olika livsmedel så det bästa tipset är väl att prova sig fram och helt enkelt kolla vad som händer med blodsockret. Det var det jag menade med "testa testa testa" som jag skrev nedan...

Jag kan ju tillägga att vi är rätt svaga för glass i vår familj men vi behöver inte kompromissa med blodsockret för det utan anpassar helt enkelt doserna, då brukar man komma undan med det mesta (utom möjligtvis söta drycker...)

Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp med mitt svamliga inlägg. Jag ber om ursäkt att jag inte kunde komma på några direkta matrecept, däremot skulle jag nog kunna rabbla upp tusen saker du inte hade en aning om att man kunde äta tillsammans med spaghetti!!!

Lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv