Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HEJ!... långt svar kommer här.

Skrivet av Lillemys
Låter trist att inte skolan lyssnar bättre på fadern då han har erfarenhet. Att läsningen ligger inom normal nivå må vara hänt. Men att 9-åringen läser "sämre" än 7 åringen är en signal för sig tycker jag. Visst, alla barn är olika, även i läsutveckligen. Men man borde vara extra uppmärksam då föräldrar eller syskon har dyslexi.
Att ge läsläxa är en metod, kraven får ju inte bli för höga. Att ge läsläxa över helgen tycker inte jag är bra. Man måste få kännna sig ledig också. Framför allt ska litteraturen vara tilltalande. Kanske litteratur inom ett intresseområde, tex, hästar, fotboll, länder, djur osv. Något som "fångar" gör ju alltid det lättare att försöka läsa sig igenom texten. Böckerna ska ju även ha ett typsnitt, luft mellan raderna, en och annan bild som får ögat att vila tycker jag.
Hellre en bok med lite text på varje sida som går att ta sig igenom och känna sig stolt över att man har läst ut, än en bok som är fullmatad med text som känns blytungt för både öga och skäl. (det är erfarenhet jag har som mamma till en son med dyslexi och litteraturproblem) Min son har krav på tydlig text, luft emellan raderna, en och annan bild. Detta gör att han öppnar en bok lite mer självmant.
Mitt tips till din vän och dennes barn är att de växelläser. Vars en mening, vars ett stycke. Han läser 2 sidor hon lyssnar, hon läser 1 sida, han lyssnar osv.
Läs ett stycke, prata om handlingen, ställ frågor osv. Allt för att se hur mycket som befästs.

Att få hjälp med en dyslexiutredning kan se olika ut.
Skolans psykolog kan göra ett test, utifrån resultatet där skickas en remiss vidare till logoped. Tyvärr ofta lång väntetid.... En annan väg är att söka sig till SKED i LUND. Skånes Kunskapscenter för Elever med Dyslexi. Läkare Felix Möller är mycket kunnig och de kan säkert hjälpa till. Kötid även här.
Skolans specillärare ska också kunna avgöra om misstanke finnes för dyslexi. Om behov av stöd finns så har skolan skyldigheter att hjälpa till. Om en dignos ställs har eleven rättigheter att få hjälp hos speciallärare, stödtimmar, hjälpmedel osv.
Jag hoppas du har fått lite svar på dina funderingar och jag hoppas att det ordnar sig för din väns dotter.
Lycka till! Jag håller tummarna.
Lillemys

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv