Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag rökte 1 pkt/dag..

Skrivet av sisla
Och hade rökt i 13 år. Jag tyckte jag var riktigt rejält fast i missbruket, och var dessutom säker på att jag var en "beroende-typ" som det skulle bli näst intill omöjligt för att sluta röka. Jag försökte också sluta, säkert tio gånger, alltid med urusla resultat. Jag lyckdes inte stå emot begäret mer än några dagar. Nikotinersättningsmedel funkade kass, jag mådde illa och blev yr av plåster, tuggummina fick jag ont i magen av osv. Hopplöst läge?

NÄPP! För sen läste jag boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr, och i takt med att jag tog mig igenom boken desto mer blev beroendemekanismerna tydliga för mig. Jag kände det som om Allen Carr hjälpte mig att se klart på rökningen igen, och att jag blev av med hjärntvätten som lurat mig att det skulle vara så himla SVÅRT att sluta röka. Jag blev istället väldigt hoppfull och ivrig att få sluta röka. Enligt instruktionen ska man röka som vanligt medan man läser boken, man får absolut inte skära ner på konsumtionen och inte heller använda sig av nikotinmedel av något slag, det bara försvårar och förlänger processen enligt Carr.

Jag rökte min sista cigarett i september -03. Slutade tvärt, utan nedtrappning och utan nikotinmedel av nåt slag. Jag har inte ens varit i närheten av att börja igen. Den här gången var det LÄTT och glädjefullt att sluta röka. Det innebar faktiskt inget lidande eller dåligt humör överhuvudtaget! Låter otroligt, men är sant!

Kan inte göra annat än rekommendera denna bok för dig också, och för alla rökare, jag känner mig som en missionär! Det finns ett lätt sätt, det gäller bara att du kan tänka dig att släppa taget om din "idé" om att det måste vara sorgligt, svårt och tråkigt att sluta röka!

Lycka till :-)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv