Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Uppriktiga funderingar till svar!

Skrivet av Ziggy

"Kan det vara så att själva känslan, upphetsningen, kåtheten är starkare hos vissa individer och att dessa personer därmed har svårare att stå emot. Eller handlar det bara om hur viljestark man är?"

Klart att upphetsning etc. kan vara starkare hos vissa personer men det i sin tur avgör inte vilka som är benägna att vara otrogna eller ej.
Vissa personer har lättare att bli förbannade än andra också men det gör inte per automatik att dom slår folk på käften oftare än någon annan.
Det handlar om självkontroll och viljestyrka.
Tar man det som ursäkt att människan kan vara så driftstyrd när det gäller det sexuella så att medvetna intellektuella val inte styr då har man också en ursäkt som säger att våldtäkt är okej. Våldtäktsmannen kan inte "rå för" vad han gör för han styrs enbart av sina drifter.
Visst är vi driftstyrda i viss mån men en normal frisk människa kan kontrollera sin drifter.
Om du dessutom kommer till känslor som upphetsning och kåthet så är det ju sällan något som slår som en blixt. Du måste befinna dig i ett sammanhang med en person och gradvis göra vissa saker för att bygga upp den upphetsningen och kåtheten. Och då handlar det i allra högsta grad om val, självkontroll och viljestyrka.
För jag tror inte någon är funtad så att dom ser en snygg kille/tjej i kön på ICA och omedelbart blir så kåta så att dom slite av sig kläderna, slänger sig på golvet och säger..."Ta mig!".
Och så skulle det ju vara om ditt resonemang hade någon relevans....att känslorna styrde så mycket så att det intellektuella valet var satt ur spel.

"Alla ni som är trogna här inne, har ni blivit frestade någongång? Hur kändes det då? Kan ni förnimma känslan och känna lite, lite förståelse för att det kan vara svårt att säga nej?"

Självklart....det går väl inte att gå genom livet utan att bli frestad om du med det menar att tex. bli attraherad av någon annan. Och det kändes väl som för alla andra. Men steget från frestelse till handling är fortfarande ett medvetet val och man kan ALLTID välja att låta bli. Och det har jag gjort.
Om du med förståelse menar någon form av sympati eller ursäktande så kan jag inte känna förståelse för den som har svårt att säga nej. Om du däremot menar "intelektuell förståelse" för att det finns folk som inte kan säga nej så har jag det.
Jag har "intellektuell förståelse" för varför och hur nån kan misshandla sin partner fysiskt också....men jag kan inte ha någon som helst förståelse för det!

" För att återgå till mina liknelser med mat så har ju faktiskt vissa personer svårare att stå emot bakelser än andra. Jag tror helt enkelt att bakelserna smakar bättre för dessa personer!"

Ja och vissa personer går på fotboll oftare än andra också. Men varken detta eller matliknelsen går att överföra på otrohet. Det är helt andra saker och helt andra behov. Att äta en bakelse skadar inte andra på samma sätt som en otrohet gör så det blir inte relevant att jämföra varken drifter, behov eller val på det sättet.
Möjligen om du la din bakelse mellan dig och en utsvulten individ som behöver någon form av näring inom den närmaste timmen för att inte hamna i koma. Om du då ändå har så starka behov så att du norpar bakelsen och proppar in den i munnen för ditt eget välbefinnandes skull utan en tanke på att du skadar en annan människa. Då kanske dina matliknelser skulle äga någon form av relevans som jämförelse.

Annars tror jag du skall leta liknelserna i varför tex. folk misshandlar eller kör rattfulla eller liknande. Visst dessa liknelser rör brott och otrohet är inte ett brott enligt brottsbalken. Men det innehåller ändå handlingar som styrs av behov, drifter, bristande självkontroll etc. och som riskerar att skada andra människor. Så det är mer relevant i det avseendet. Om du sen lägger till parametern att det är familjen som misshandlas eller sitter i bilen när du kör rattfull.....då har du en ganska heltäckande liknelse om du tex. vill ifrågasätta möjligheten till att göra medvetna val utan istället styras av nåt annat!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv