Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

huvudrubriken på sajten

Skrivet av carin2010
är "barn med särskilda behov" - underavdelning "barn med ds".
När jag läser inläggen verkar dt som att flertalet ändå verkar ha behov som överensstämmer med de flesta barn i samma ålder.
Rätt eller fel?
Svar på tråden: huvudrubriken på sajten

Kan bara svara för mig

Skrivet av  Lotta
och säga att mitt barn har många särskilda behov, både avs kronisk tarmsjukdom mm och ds med allt vad det innebär av olika sorters träning, teckenspråk, kontakt m sjukvård och hab mm.

Övriga behov överensstämmer med andra barn i samma ålder. Vi glädjs över alla framsteg och försöker stötta där det behövs. Tycker du att det är fel att skriva om sådant som inte berör ds på denna sida?
 

Jag vet inte.

Skrivet av  carin2010
Ville bara väcka frågan.
 

Vad menar du?

Skrivet av  Maj03
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Självklart har även våra ds barn samma behov som "normala" barn. Sedan behöver de även den där lilla extra hjälpen från oss föräldrar som ibland kan kännas som ett oöverstigligt ansvar men som ibland även känns rätt så ok. Jag ser denna sajt som ett forum där man kan ventilera allt som rör sitt barn (och en själv) oavsett om set klassas som "normalt" eller "särskillt behov".....
 

Min tjej

Skrivet av  LiAg
behöver så klart allt som andra barn behöver men just nu i utvecklingen så är hon runt 12 mån men hennes tvillingsyster är 22 mån.
Så allt behöver hon extra träning och stimulans för att utvecklas ännu mera.

Jag tycker denna sida ligger under helt rätt huvudrubrik.

Sen förstår jag inte varför detta ska diskuteras, jag är på denna sida för att ge och ta i mot information plus att stötta andra och att få stöttning när jag har svårigheter.
Livet är inte alltid en dans på rosor fast man har värden härligaste barn.
 

Är det

Skrivet av  Margit med Jesper
ordvalet du undrar över? "barn med särskilda behov". Man kan väl se det som så att våra barn har samma behov som alla andra med är i "behov av särskilt stöd" för att tillgodose dessa. Eller tänker du på något annat?
 

Klart

Skrivet av  tinao m Ami0103
att barn med DS har samma behov som alla andra barn, men man kan väl ändå inte förneka att de också har särskilda behov? Lite naivt att tro nåt annat.
 

Glädjande ändå

Skrivet av  carin2010
att se att många av de frågor som tas upp under DS är ganska allmängiltiga och relaterar till problem som man mer eller mindre har med ett barn även utan DS i ungefär samma ålder.
 

Nu har ju vi

Skrivet av  tinao m Ami0103
inget att jämföra med, eftersom Amanda är vårt enda barn. Jag kan bli riktigt glad när hon trotsar och jag tjatar, för att det känns som att så här är det nog för alla. Alla framsteg känns positiva, även när hon busar, trotsar, blir sur på oss, osv, för det visar att hon utvecklas och blir självständigare.

Jag håller med om att det är glädjande, de speciella behoven känns inte så överväldigande då.
 

Särskilda rättigheter

Skrivet av  mama
Jag skulle vilja omformulera det och kalla våra barn för "barn med särskilda rättigheter".
 

Artiklar från Familjeliv