Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad gör ni för att motverka övervikt?

Skrivet av mamma m 2
Förutom att det bara ät sgodis och bakelser, dricks saft på lördagar?
Gå ut och gå oftare. Mina barn är 5 och 3 och den äldsta är långt ifrån överviktig, trots att han äter mängder!
Däremot är lillasyrran rundare och vi håller koll på henne för att det inte ska fortsätta(de sade att vi skulle det på bvc).
Men när de går på dagis hela dagen och man kommer hem på kvällen och lagar mat så hinner man inte mycket mer.
Och hon äter inte såser och liknande heller.
Svar på tråden: vad gör ni för att motverka övervikt?

har goda matvanor

Skrivet av  maria65a
jag tror på goda matvanor för hela familjen så att barnen redan som små lär sig att äta bra. Här har vi bytt ut allt vitt mot brunt som mina tonåringar kallar det dvs fullkornspasta, hela korn av olika slag istället för ris, grovt bröd eller hårt bröd, godis på lördagar, inga margariner bara kallpressade oljor eller Bregott på mackor, 17% ost och alltid finns det frukt hemma i mängder.
 

skulle Bregott vara "bättre" än L&L?

Skrivet av  Ambiente
Undrar bara eftersom fetthalten i bregott är ca 80% och i L&L el. Lätta 40% eller 30% om man köper den magrare varianten.
Jag köper aldrig Bregott eller Flora just för den höga fetthaltens skull men jag kanske har missat nåt bra?
 

Ja

Skrivet av  maria65a
Eftersom alla margariner är behandlade på ett ofördelaktigt sätt så kommer det inte in i vår lägenhet, inga margariner varesig för bröd eller för stekning. Ska man ha fett på brödet ska det var naturligt fett och då är smör/rapsolja = Bregott ett bra alternativ.

Mer att läsa om margariner finns här:

http://www.gunnarlindgren.com/matfett.html
 

jaha där ser man!

Skrivet av  Ambiente
man lär nåt nytt varje dag =)
 

Artiklar från Familjeliv