Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det med mjölk till små barn

Skrivet av Cattis
Vi har en liten skrutta på snart 9 mån som bara vill dricka mjölk. Ingenting annat duger, har provat med lite väl utspädd saft men hon är inte så förtjust i det. Hon har vägrat allt i flaska, pipmugg och skedväg till nu. Man skall ju inte ge dom så mycket mjölk vid denna ålder.

Hon får till frukosten tillsammans med gröten annars går den inte i. Och till middagen kl 17.. i mellan provas det allting som finns hemma förutom vatten. För det vägrar hon oavsett om jag dricker också..

Jag skall prata med bvc p åtor om detta också men jag önskar lite svar innan denna dag
tacksam för svar mvh Cattis
Svar på tråden: Hur är det med mjölk till små barn

Varför får inte barn dricka så mycket mjölk?

Skrivet av  Cheesäs
Mina barn älskade mjölk från första början och drack hur mycket som helst, och gör det ännu.

Om du tänker på allergier, så brukar de som bara är känsliga för mjölk utan allergi, så brukar dom inte vara så förtjusta i det.

Så låt henne dricka mjölk du. Ge henne inte någon lättmjölk med tillsatser bara, utan vanlig mjölk som är "ren" från tillsatser och konstigheter.
 

Många anledningar..

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
..men framförallt att mjölk lätt konkurrerar ut järnrikare mat, och att mjölken också försvårar upptagandet av järn. Barn som får för mycket mjölk får därför lätt järnbrist. Man rekommenderar därför att barn under ett år inte får mjölk som dryck, utan att man enbart använder mjölkprodukter i liten mängd i maten.

Dessutom så är det inte så stor skillnad på "vanlig" mjölk och lättmjölk. De tillsatser du pratar om är helt enkelt vitaminer som saknas i mjölken pga. att man sänkt fetthalten. (vitaminerna är fettlösliga) Precis samma vitaminer som vi ger i AD-droppar, dvs. helt ofarliga och rättare sagt nyttiga. Däremot stämmer det ju att barn ofta behöver de fetare produkterna, men vår dietist på BVC rekommenderar faktiskt mellanmjölk och att man istället ger mer av bra fett typ rapsolja till maten osv. Mjölkens fett är ju inte det bästa för kroppen.

Och så en tredje sak, det där med mjölkkänslighet och förtjusning i mjölk - där tror jag inte att du har rätt. Själv är jag laktosintolerant men älskar mjölkprodukter och har sett samma sak hos många barn omkring mig..
 

E vill också bara dricka mjölk

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
men hon får bara mjölk till frukost och mellanmål annars är det vatten och jag är benhård på! Vill hon inte ha behöver hon inte dricka vatten heller men mjölken begränsar jag helt klart och inget sött att dricka förutom om det är något mycket speciellt. Nu är hon också laktosintolerant så hon får låglaktosmjölk men ändå...
 

Artiklar från Familjeliv