Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill _bara_ äta själv. (9 månader)

Skrivet av kattmamman
Min viljestarka dotter matvägrar om hon inte får sköta matintaget själv. Helt okej tycker jag, storasyster fick kladda mycket med maten och lärde sig fort att äta på egen hand. Grejen med lillasyster är att hon vill äta det vi äter. Självklart får hon det, vi mixar vår mat fast med mindre salt men nu kommer vi till probelemet... det måste dessutom _se ut_ som vår mat! Nu känner ju inte vi för att äta puréer till lunch och middag och lillasyster har två små tänder så det är ju mycket osm inte funkar. Har ni tips på bra mat som passar hela vår familj? Köttfärslimpa har jag kommit på... makaroner känns för stora men jag kasnke är hönsig? Spagetti äter hon i små bitar. Kött kommer hon ju inte att kunna äta i bitar på länge än. Har ni tips?
Svar på tråden: Vill _bara_ äta själv. (9 månader)

Låt henne testa!

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
T.ex. makaroner, små, små potatisbitar, ärtor m.m. - vem vet, hon verkar ju ha motivationen så hon kanske klarar det utmärkt? Fisk är ju också mjukt och bra - antingen kokt i små bitar eller stekt med paneringen bortskrapad. Vegetariska grytor med linser (om man kokar dem ordentligt så de blir mjuka) är lättätet för små "gör-det-självare".

Tänderna verkar inte vara särskilt avgörande för barns ätförmåga (själv fick jag inte tänder förrän långt efter ettårsåldern och jag var ändå precis lika bra på att äta som jämnåriga barn med massvis med tänder... av mina barn har den äldste också varit sen med tänder men han var ändå mycket tidigare med att äta olika sorters mat än mer "normaltandade" lillebror).

En annan sak som kan sätta käppar i hjulet när de små ska lära sig äta är ju hur benägna de är att sätta i halsen. Jag tycker att den saken har varit klart mer begränsande för ätförmågan än tanduppsättningen, men det kanske är olika. Men man märker ju snabbt om en viss konsistens eller partikelstorlek får barnet att sätta maten i halsen ideligen och då får man ju anpassa maten efter det.
 

Hej!

Skrivet av  mor
Jag tycker att du kan testa att ge ravioli i mindre bitar, det är ju kött i dom. Köttbullar i gräddsås som man köper på burk, dom är himla bra. Dom gav jag till min son för dom var mer lättuggade än dom man köper frysta och steker. Dom kan ju hela familjen äta med potatis till. Fiskbullar i buljong, jag sköljde alltid bort buljongen och gjorde egen dillsås till, min son älskade det. Testa att ge henne små hönökaksbitar med mycket smör på om ni också äter macka vill säga. Om du gör en hemmagjord grönsakssoppa till hela familjen så kan hon ju äta grönsaksbitarna av det. Fiskpinnar utan panering.
 

Minns inte riktigt

Skrivet av  Skrållan
Hur gammal lillan var då hon fick börja med "vanlig mat". Hon är fröken "kan själv" och vägrade bli matad.
Jag skulle tro att det var runt 9-10 mån ålder.
Hon fick bitar av potatis, makaroner. Kött gick inte så bra, ev om man kokat det och gjort små bitar.
Sen fick hon bitar av grönsaker-kokade, ärtor, korv, fisk.

Vet att jag tänkte ett tag att menyn blev lite enjang, men nu som 3 åring har vi en tjej som äter det mesta, som gärna provar allt möjligt konstigt som inte brukar gillas av barn.
 

Artiklar från Familjeliv