Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite funderingar....

Skrivet av Kristina med Elsa 1/5
...om mat igen. Enligt vårt bvc bör bebisar vid åtta månaders ålder få två mål lagad mat per dag. Ger ni det? Elsa äter nu ungefär så här:

Morgon: Bröstmjölk
Förmiddag: Lite fil och frukt, men gillar det inte något vidare.
Lunch: En burk mat eller mitt hemlagade.
Tretiden: Frukt eller macka
Fem halv sex: Är meningen att hon då ska få smakportion av vår mat men jag har inte riktigt fått rutin på det ännu.
Sju halv åtta: En portion gröt och sedan bröstmjölk.

Går också och funderar på det här med närkontakt. Elsa vill helst ha mig på en armlängds avstånd. Kommer jag närmare vill hon bara putta bort mig, slå mig, eller dra mig i håret. Är detta som hon börjar bli bortskämd. Trodde små bebisar gillade att man gosade med dem. Är det här att frigöra sig, jag menar så här tidigt?
Svar på tråden: Lite funderingar....

Ger som du ungefär...

Skrivet av  Henkes, Idas och Elinas mamma
...fast Elina är född 31 maj och en månad yngre.
Morgon: Bröstmjölk
Förmiddag: Yoghurt och smörgåsrån med lite messmör el leverpastej
Lunch: 1/2 burk mat eller mitt hemlagade. Hon vill inte ha med kött el fisk - jag har försökt så jag har gått tillbaka till grönsaksblandingar igen. Köpte nu från Hipp från 8 mån som jag mosar till lite. Lite fruktmos till dessert.
Tretiden: Gröt med fruktpuré och mjölk.
Fem, halvsex: Puré igen som lunchen. Svårt med vår mat som är lite för salt.
Kväll: Gröt och sedan bröstmjölk.

Så du gör väldigt likt mig faktiskt. Vad gäller närkontakten så är barn olika och gör olika i olika åldrar. Jag har tre barn (födda inom fem år) och de har alla varit olika. Den äldsta vill gosa på kvällen mest. Den mellersta har alltid varit mammigast men avskyr pussar. Den yngsta är klart gosigast med ständigt tummen i mun.
 

Ang mat så lyssnar jag på vad G vill ha..

Skrivet av  BarbaMamma
o just nu vill han inte ha två lagade mål om dagen, det räcker med gröten och den portion mat han får; han är mer än nöjd med det.

Vad gäller närkontakten så är G kelig och gosig när han är trött, men annars ska det bara lekas och han kastar sig fram o tillbaka i famnen...
Han visar tydligt när han är trött för då borrar han in ansiktet mot en mjuk leksak om han råkar hålla en sådan eller så gnor han bara med händerna i ansiktet.

Är han inte trött så skjuter han ifrån och kastar sig åt alla håll o kanter när man försöker krama..
 

Så här är det hos oss

Skrivet av  Lee, mamma till Raffe + 6 till
Raffe har varit en fast föda vägrare tills nu. Han äter dock inga hela måltider av något utan kör smakvarianten på allt som vi andra stoppar i munnen.
Det finns mycket som man anses bör göra och kunna vid 8 månaders ålder , men ändå är det ju väldigt individuellt. Jag tänker inte forsera något och tycker att det är ok att ge välling istället för fast föda ett tag till.

Raffe och närhet är en liten sak för sig. Han har nog lite som Elsa att det är ok med en armlängds avstånd, speciellt när han är pigg och mätt. Jag tror att det har att göra med att han vet ju att jag alltid finns till hands och då behöver han inte mig under tiden han upptäcker nya saker. När han sedan blir trött vill han gärna sitta i knät men aldrig för att luta sig och gosa utan bara för att känna att jag finns. Gosa gör han på kvällen i vår säng och på morgonen när han vaknar. Han gosar ganska hårdhänt, nyper en med sina små klor i ansiktet och borrar in tårna i en mage eller lår :)
Hans äldsta syrra var likadan, de andra har varit mer för närkontakt någon mer än den andre. Mitt stora gospaket har jag i mitt 5:te barn han fyller snart 5 och är fortfarande mammagos.
 

Artiklar från Familjeliv