Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som har läst denna bok (boktips)

Skrivet av Nicklösa Lisa
"Då gråter änglarna"
Den handlar om en tjej som är uppvuxen i Jehovas vittnen. Hon säger många kloka saker som kan få oss att tänka till hur man kan möta dessa personer med kärlek. Att hacka på dem och deras tro hjälper ju inte så mycket. Fast jag gör kanske det själv också i bland, men jag tror inte att det hjälper egentligen.

Jag har även läst en annan bra bok i samma ämne som heter "Riket som inte kom"
om någon är intresserad kanske det går att fråga efter dem i en bokhandel eller i en församling som har bokbord.

Den första boken är utgiven på Richters förlag.
Svar på tråden: Någon som har läst denna bok (boktips)

Är det JV man inte

Skrivet av  Sara
ska hacka på? Jag hackar inte jag berättar om mina erfarenheter. Och om jag låter negativ och som jag hackar på de så är det äkta upplevelser från mig. Jag vet att det inte hjälper för de som är med i JV de tar det bara som "ju mer människor förföljer JV ju sannare är deras tro, ju mer de lider ju sannare är det". Det är nog inte för deras skull jag berättar vad jag erfarit. Jag har ett egenvärde jag också.
Är det nån som sitter på höga hästar så är det såna som JV. Inte för att de vill det utan för att de får lära sig det i JV-religionen. Jag förstår inte såna som tycker att fd JV ska hålla mun med sina erfarenheter för att det är så synd om JV\'n.
Tack för länken!!
 

Det är tråkigt att du

Skrivet av  evamaria
har dåliga erfarenheter av en församling, men religionens anhängare är fortfarande värda respekt för SIN tro. Inte hotar väl deras tro dig? Du har din tro och de har sin. Kanske möts ni aldrig, men vad spelar det för roll? De blir uppbyggda av att vara Jehovas Vittnen och du mådde bättre av att lämna dem. Där borde det väl sättas punkt? Varför alla dessa bittra känslor?
 

inkluderar ett inlägg

Skrivet av  frie

Jag inkluderar ett litet inlägg här oxå, även om ditt inlägg var adresserat till Sara...

Jo, jag kan inte tala för ngn annan, men så här känner jag:
Efter att ha varit JV hela mitt liv var det en enorm befrielse att kunna sluta vara det (efter att ha samlat tillräckligt mycket mod, rådfrågat andra, rannsakat mig själv (typ "Kommer mitt psyke klara av det? Elle rkommer jag bli knäpp av att ALLA jag känner kommer att ignonera mig nu?!") och funderat o frunderat o funnnnnnderat).
Man får insikter oxå i efterhand. Man inser hur lurad man blivit, hur "stöpt" man har varit,(svarat likadant som alla andra 6 milj, tyckt likadant, trott likadant, inte fått ha några som helst egna åsikter eller tankar, klätt sig efter vissa "måttstock" osv osv).
Att bli utesluten från Jehovas vittnen är ett _sorgearbete_ och det kan ta tid. När jag miste en nära anhörig i döden ifrågasatte INGEN det att jag ville prata om det, älta det, jag fick vara arg, ledsen, bitter, jag fick skratta åt alla minnen, gråta lite till. När jag lämnade JV så tyckte folk "BRA! Såja! Gå vidare i ditt liv! Jaha, men nu har det gått ett tag varför pratar du fortfarande om det?!"

För att såren är djupa och de har inte läkt än!! De måste få läka!

Och är man som jag _övertygad_ om att JV är en sekt, så vill man varna andra! Det skulle väl du oxå göra, om du rannsakar dej själv lite? Så hör man att ngn börjar bli intresserad så varnar man (nej inga JV fasoner där man åker hem till folk o bombaderar dem m information, personligen så har jag ngn gång hälsat via en vän som uttryckte sin oro över en annan vän som hade börjat studera. Den studerande tog då kontakt med mig och jag fick ge min version.) och frågar ngn här på forumet "Vad tycker ni om JV" eller ngt dyl, så tycker jag att jag har samma rätt att säga vad jag tycker om JV:na som t ex de aktiva vittnena har. Vi har två helt olika verisoner men båda har ju samma rätt att framföra dem. Eller hur?

Personligen så tycker jag att alla människor är lika mkt värda, och borde få respekt, men _samtidigt_ respekt är ngt man kan förlora väldigt snabbt, och de flesta JV:n ja träffat på sistone respekterar jag inte längre. Pga deras uppförande mot mig o andra uteslutna. Ibland t om pga deras uppförande mot andra JV:n.

 

Stå på dig!

Skrivet av  Crudo
Propagerar dom för sin sak så får du propagera för din. Knackar dom dörr och försöker pracka på mig deras skit så får väl jag försöka åt andra hållet, få dom att lämna. Jag hade JV här för att par dar sen, jag tror inte dom kommer tillbaka.
 

Hej Crudo

Skrivet av  Sara
Vet du vad de gjorde med mig? Dom gick in till mig och ringde på dörren och började prata och jag lät de prata. Jag var trevlig, artig och lyssnade. Sen säger de "men är inte du syster till den och den. Jamen då vet du ju att vi inte får stå här och prata med dig". Jag har min fria vilja och de har sin. Jag lyder inte under deras lagar längre. Sen skulle jag förklara för mitt barn varför de bär sig åt som de gör!Mitt barn undrade verkligen varför de bar sig åt som de gjorde.
 

Tack Crudo!

Skrivet av  frie

Tack Crudo! :-) Så skönt o höra ngn som tycker att vi ska stå på oss, värmer liregrann :)

Ja, för att bli av med dem... Gör som en annan skribent skrev här under: Säg att du e pingstvän! Då springer dem! :) Eller säg att du inte vill ha fler besök, att du vet var Rikets sal ligger ifall du plötsligen skulle bli intresserad :-)

 

Jo, det är sant

Skrivet av  evamaria
har något satt svåra spår, präglar ens hela liv och man sedan upptäcker att det känns fel, så kanske hela den perioden av ens liv känns "bortkastad". Jo, jag kan förstå att det är en sorg och att man har behov av att tala om det. Jag menar inte att förringa någons känslor. Men fortfarande kan det bli så att enstaka personer får stå som måltavla för all ens förakt och det blir också fel. Hoppas att ni som känner så här finner tröst och äkthet någon annanstans. Och att ni förlikar er med er bakgrund, för på gott och ont har den format er till dem ni är.
 

JV

Skrivet av  
respekterar inte någon annan tro, allra minst Saras och andra fd JV\'n.
 

min nya bibel!!

Skrivet av  frie
Då gråter änglarna e min nya Bibel. vet inte huuuuuur många ggr ja läst den! Den e helt enkelt ... underbar för oss som lämnat JV. Inte för att min mamma var som hennes mamma, men ändå. Man känner igen såå mkt!!

 

Hej Frie

Skrivet av  Sara
Jag ska läsa "Då gråter änglarna". Du uttrycker dig väldigt bra! Oavsett vad endel säger så vet jag att vi också är en av Guds små och att han och änglarna gråter när vi blir illagjorda i hans namn. Jag har varit tyst så länge.
 

Gör det!

Skrivet av  frie
Den e UNDERBAR! :)
Hänger du ngt på Hjälpkällan Sara? Det är ett forum som e riktigt bra!

:-)
 

Jag visste inte den fanns

Skrivet av  Sara
Jag har inte pratat med någon sedan jag gick ut. Snabbkikade jag ska kolla klotterplanket snarast. Blev nyfiken på den. Fick tankar med engång får ta det där det här är inget lämpligt forum för såna diskussioner verkar det. Tack!! Vi kanske ses där!
 

Artiklar från Familjeliv