Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur fungerar det för er med det äldre syskonet?

Skrivet av Rebus m. Vera 050101
Tack först och främst för alla välkomnanden. Hinner ju inte vara här inne så mycket som jag hade hoppats på, med två små går tiden åt.

Hur funkar det för er som har två eler fler barn? Vi har en 2,5 åring och jag tycker att det är svårt att få ordning på allt, nätterna är upp och ned trots att lilla Vera sover som en stock och redan har slutat med nattmålet, och jag fasar för nästa vecka när jag ska pallra mig iväg till dagis med en spädis och en trotsig två-åring. Har ni några tips, känner mig just nu lite uppgiven men jag antar att man vänjer sig.

/R
Svar på tråden: Hur fungerar det för er med det äldre syskonet?

Oxå uppgiven...

Skrivet av  Bea m Filip 0208 + Simon 29/12 (fd Bea, bf 26/12)
Nu har inte jag skrivit på flera månader här, så jag har ju inte heller anmält lilla Simons ankomst till världen 29/12. (Allt gick bra, ute efter 1½ timme på DS. Hade dock "kämpat" hemma i två dygn...skulle det inte gå fortare andra gången???)

Nåväl, har väl inga direkta tips hur man ska hantera syskon. Vi har ju oxå en 2½-åring här hemma vars värld är helt upp och ner. Varannan mening låter: Jag vill ha napp! Många utbrott blir det, men ibland är han sitt vanliga änglalika jag...Vad jag har hört så ska man låta dem vara "bebisar" igen om de vill det, så går det fortare över än om man håller på att bråka med dem.

Denna vecka får jag i alla fall en mjukstart på vårt "nya liv". Har tvingat mannen att vara hemma måndag och fredag då inte storebror får gå till dagmamman. Sen får han lämna hos dagmamman tis-tors och därmed komma senare till jobbet. Men jag får i alla fall "bara" hämta kl 14, tre dagar vilket känns OK för mig.

Men nästa vecka får vi se hur det går...Att storebror dessutom vägrar sova middag vissa dagar, gör ju inte mig gladare. Måndagar och fredagar kan alltså bli helt sömnfria dagar även för min del! :(
Men det är väl bara att bita ihop...
 

Ibland går det bra

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan
och ibland är det kaos. Josefin (2 år 2 månader)behöver sova lite på dagen, men det går inte när jag är själv med båda om jag inte går ut och går med vagnen. Det orkar jag inte alltid göra och vi har inte något regnskydd än heller som skulle behövas idag tex.

Josefin går på dagis ti+to 8-14 och on 9-12. Tomas lämnar ti+to, men onsdagar är jobbiga. Måste ju gå upp jättetidigt (känns det som) för att få oss klara och komma i tid. Josefin tycker om dagiset och trivs bra där och behöver nog lite tid utan lillebror. Och han behöver lite tid utan henne. Ibland slår hon till och springer iväg. Han rycker till ibland öven när hon klappar fint.

Har inga tips tyvärr, men jag hoppas att det blir bättre när bebisarna blir större och får mer kontakt med storasyskonen :) Är väldigt imponerad av de som har båda barnen hemma eller till och med fler barn, guldstjärna till er!
 

Funkar bra här!

Skrivet av  Madde m Alexander-01 & Izabelle-05
Första dagen som jag är helt ensam hemma idag och hittills går det toppen! Alex är så söt med sin lillasyster och accepterar att jag måste amma eller bära henne om hon är ledsen! Imorrn skall vi till dagis kl 9, skall bli spännande att se om vi hinner dit i tid! ;) Nätterna tar Matte Alex om han vaknar, och jag har Izabelle eftersom jag juh ammar! Man måste dela på ansvaret för att orka tror jag!

Hoppas du snart kommer in i lite vardagsrutiner! *kram*
 

Litet tillägg....

Skrivet av  Madde m Alexander-01 & Izabelle-05
E juh första dagen ensam med båda barnen idag och jag har nu upptäckt att jag för lätt kan bli irriterad på stora syskonet om han inte lyssnar direkt....hoppas dock det är en omställningsperiod och har lite med hormoner att göra med, att jag e känsligare för det....så jättelätt funkade det inte iaf! *ler*
 

Vi kämpar på!

Skrivet av  ulrika m Hedda-03 o Astrid 15/12
Jag har ju ingen dagisplats till Hedda så hon är hemma med mej o Astrid. Vi är nu inne på andra veckan själva och det går väl helt ok.
Hedda är inte så speciellt krävande som tur är och finner sej i att jag bär o ammar pösmunken som inte är lika lätt att "roa".
Men visst blir det mycket napp och video;-)
När Astrid sover passar vi på att t ex leka med lera, måla med vattenfärger o läsa böcker.
Nätterna går jättebra faktiskt, lite knepigare på kvällen då Astrid oftast skriker en stund precis runt Heddas sovtid. Då är det helt omöjligt att få henne att sova men det blir nog bättre när hon vant sej.
Har insett att man inte hinner att få något gjort här hemma just nu och det är bara att acceptera.
Just nu sover faktiskt båda barnen så jag tänkte lyxa till det med en dusch.
Vi har redan börjat med att försöka synka barnen även om alla säger att det inte går så här tidigt men man måste ju börja någonstans.
Känns som ett måste om jag ska orka i längden.
Några tips till dej har jag väl inte men skickar en styrkekram iaf.
 

Funkar bra men är jobbigt!

Skrivet av  Anna+Ebba 0210+Frida 17/12
Jo det funkar väl bra med Ebba (2 år och 2 mån) och Frida. Ebba är ganska duktig tex när vi ska ut så klär hon på sig själv. Hon vet att hon måste vara försiktig med Frida och klappar och kramar jätte försiktigt. Sen gör hon ju en massa andra bus som man kan bli helstrött på såklart!
Jobbigaste är Marcus hemska jobbtider då han jobbar skift. Igår började han 17.45 på kvällen och jobbade till 5.45 i morse. Jobbigt att få båda barnen att somna på kvällen, särskilt som Frida har sin vakenperiod då. Funkade dock bra igår med Ebbas nattnig då Frida sov (och var vaken desto längre på natten sen ca 01).
Imorgon är Ebbas första dagisdag sedan Frida föddes, så då är det bara upp och stressa runt på morgonen.
Ska bli skönt med lite tid med bara Frida i morgon och förhoppningsvis sover hon endel så man hinner fixa lite.
 

Hej!

Skrivet av  Malin med Vanja -02 och Vide 041219
Här funkar det sådär, visst är det jobbigt, som du säger, nätterna är hemska, i natt kom Vanja in till oss just då vi fått Vide till att sova efter tre timmars magknip, pruttande o skrik:( Nu börjar dagis i morgon, o januari ut är hon där må-fr kl 9-15, sen i februari börjar hon på 15 timmar i v så då blir det ju lite sova när hon är där. Nu kämpar jag för att få henne at sova middag, vilket hon egentligen inte brukar göra längre, hoppas hon somnar!
Tyvärr har jag inga tips, sover hon middag fortfarande? Sov när hon sover i såfall, om du får Vera att sova samtidigt förstås!
Kramar o lycka till!
 

Kämpar här med..

Skrivet av  Mia.m.Simon,Hanna&Daniel
Simon och Hanna går mellan kl.9-14 tre dagar i veckan.
Jag sätter Hanna och Daniel i tvillingvagnen och Simon i pulka eller så går han själv till dagmammman.
Hunden följer oxå med-ni kan ju tänka er vilken last jag har!
Sedan går jag hem städar m.m ,försöker vila en stund och så iväg att hämta igen.

Det går ganska så bra, men jag har också en trotsig tvååring- ibland ligger hon på golvet och skriker och vägrar ta på sig själv! Tårar sprutar på henne!
Men andra dagar går det ganska bra.
Har läggningar själv,min man jobbar kväll/natt!
Man får ju ihop det.
Men har som de andra inga konkreta råd att ge,man får komma underfund med sin och sin familjs bästa lösning.
Men styrkekramar på dig &lycka till!
 

Hej där!

Skrivet av  Pikaboo
Här fungerar det bra, å andra sidan är Ludde bara 18 månader och kanske inte riktigt i den ålder där syskonankomsten är som jobbigast. De övriga barnen är ju i tonåren och därmed tämligen "tålmodiga". Kan var lite körigt ibland när Ludde ska sova sin middagstuppis och Wilmer inte är på sitt bästa humör men det brukar lösa sig ändå. Jag har ju 20 månader mellan mina döttrar (tonårsbrudarna) och visste att det skulle bli lite kämpigt i början så det är nog därför som jag är något luttrad;=)

Dagisplatsen sa vi upp innan BF - jag ville inte ha dagistider och promenader dit att tänka på så här i början - eventuellt att vi söker en 3-timmarsplats till hösten om det verkar som att det skulle vara det bästa för Ludde.
 

Funkar

Skrivet av  Mamma till Kewin 030307 o Casper 041203
alldeles utmärkt här. Visst kan d va lite knepigt iblan o lägga Kewin om Casper inte vill sova men d brukar lösa sig ändå.
Kewin e jätte snäll för d mesta =)O hjälper till.
 

Fungerar

Skrivet av  Elin med Kayla 03 och Colin 23/12
ganska bra här än så länge. Storasyster är ju bara 17 mån så hon har inte kommit in i den trotsiga perioden än. Men visst har hon blivit lite gnälligare och hon får vredesutbrott lite oftare. Hon är dock van att leka mycket själv så hon protesterar inte nämnvärt när jag pysslar med Colin. Min man är dessutom föräldraledig mån och fre vilket ger mycket avlastning plus att svärmor är här från USA och hälsar på i 4 veckor. Så jag har det nog ganska lyxigt just nu. Får väl se hur det fungerar i april när jag blir ensam hemma på dagarna. Tror att ditt äldre barn behöver lite tid att vänja sig och att det kommer bli bättre snart. Försök att ge så mycket uppmärksamhet som möjligt. Den lilla kräver ju inte så mycket underhållning än. På natten kanske ni kan ta varsitt barn. Hoppas det blir bättre snart!!
 

Tack alla..

Skrivet av  Rebus m. Vera 050101
för svar, känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha det lite körigt. Det funkar lite bättre nu faktiskt, storebror börjar vänja sig lite tror jag. Folk har ju klarat av att ha två barn i alla tider så varför skulle inte jag ;)

Kram på er!
 

Artiklar från Familjeliv