Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver lite råd ang Förskoleklass och fritids.

Skrivet av Ariella m. Lovisa9808
Fröken i förskoleklassen är jättebra men jobbar så pass lite som man hinner i stort sett aldrig att prata med henne.

Det stora problemet är fritids. Jag känner att fröknarna där inte har någon koll alls. Ofta vet de inte var Lovisa är när man kommer, eller så får man leta efter en fröken så man kan tala om att nu går Lovisa hem!

De hjäler inte Lovisa alls med kläderna, hon behöver lite hjälp att dra overallen över kängorna å få gummibandet under stövlen. Att de inte hjälper barnen med kläderna kan jag förstå men Lovisa försöker verkligen själv med lyckas inte. Personalen framför allt en svarar Lovisa väldigt kort, typ, Nä det kan du göra själv! Då har Lovisa redan försökt. Jag var där och hörde det. Hon använde en rätt vass ton.

De lämnar alla barnen helt själva i ca 10 min och går och fikar. Barnen få inte störa dem om det inte är jätteviktigt. Jag har ringt ett par gånger vid den tiden. Alltd samma sak. De är så många i personalen att de inte behöver gå alla samtidigt.

Hur ska jag bemöta detta? Jag har inte haft såna här problem med dagis utan hade jättebra kontakt med dagispersonalen. Fritids verkar inte vilja ha någon kontakt med oss föräldrar.
Svar på tråden: Behöver lite råd ang Förskoleklass och fritids.

Jag tycker

Skrivet av  Mallan m Pontus & Ester
det är totalt oacceptabelt att de lämnar barnen ensamma om än bara i tio minuter. Vadå fika?? De får väl dela upp sig eller fixa in någon annan om de måste ha möte. Så vet jag att de gör i vår förskoleklass/fritids. Det finns alltid minst en närvarande om de andra vuxna ska göra något en kort stund. Oftast fikar de (dricker kaffe/te alltså!) när de sitter med barnen.

Det där med påklädning är ju rätt jobbigt. Pontus hade glömt var han lagt vantarna en dag i förra veckan och fick helt sonika gå utan eftersom alla lånevantar var borta.. De får ingen som helst hjälp. Nu är det inget problem för oss eftersom Pontus fixar det där själv men det är ju dumt att de inte har tid för en så enkel sak..
 

Jag tyckte att

Skrivet av  Kristina
din beskrivning lät helt normal och ungefär som vi har det ända fram till det där med att de snäser av din tjej och går och fikar och lämnar barnen ensamma. På vårt fritids sa de uttryckligen att barnen måste kunna klä sig själva, gå på toa själva osv när de börjar skolan. Det kan jag köpa, även om jag känner mig lite bekymrad ibland. Min tjej klarar det mesta ibland, men ibland har hon något plagg som hon tycker är lite knepigt. Fast på något sätt verkar det gå när hon väl är där.

När jag hämtar tidigt är de fortfarande ute och leker och då får jag springa och leta efter Moa en stund. Jag tycker det är jättejobbigt, men när jag väl hittar henne är hon alltid någonstans inom gränserna för var hon får vara. Det är väl så att man måste börja vänja sig vid att de nu ska klara sig mer och mer på egen hand.

Att lämna barnen helt ensamma för att fika, eller vara otrevligt tycker jag däremot är helt oacceptabelt. Om jag var som du skulle jag be att få ett möte med någon föreståndare eller liknande och prata om sådana saker.
 

exakt lika hos oss!

Skrivet av  lisa m Saga-98&Signe -01
Kristina du beskrev med exakta ordalag hur det är på sagas fritids! Men jag har ändå lite "tumme" med personalen iom att jag också är kollega till dem, (är förskollärare i samma by) så min saga kollas nog lite extra just för att jag är personal men annars så har du precis rätt!
 

Fråga dom andra...

Skrivet av  Marie med Wilma 9806
..föräldrarna också, kanske det finns fler som upplever det som du. Säg vad ni tycker, kanske ni ska ha föräldramöte snart då är det ju ett bra tillfälle och få fram era åsikter. Visst, barnen har börjat skolan, men dom är bara 6 år. Inte ska man som förälder gå på jobbet och fundera på om dom går ute och fryser. Och kaffe får dom väll dricka i två omgångar!! Inte kan man väll lämna barnen helt ensamma. Det hinner hända mycket på 10 min.

Hoppas ni kommer fram till något bra tillsammans. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv