Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag välja?

Skrivet av bossemor
Jag ska få assistanstimmar för min son. Jag har fått ett papper från hab med 17 olika assistansbolag. Jag ska själv ta assistanstimmarna eftersom Bosse bara är 18 mån. Är det någon som själv är ass. till sitt barn, och vilket bolag har ni och hur fungerar det? Tex möjlighet till utbildning och lön? Skiljer det sig eller är det ganska lika?
Hur är det att ha kommunen som arbetsgivare?
Det blev många frågor hoppas att någon/några kan svara!
Tacksam för svar/ Erica
Svar på tråden: Vad ska jag välja?

stil

Skrivet av  mamma.med cancer frisktbarn
jag har hört att stil ska vara bra och annars skulle jag nog vara ass själv
 

Lägsta administations avgift

Skrivet av  H
Hejsan!

Om det bara är du som ska ta timmarna så behöver ni ju inte så mycket hjälp med adninistration och rekrytering etc. Därför ska ni fokusera på vilken avgift bolaget tar och inte se så mycket till vilken service ni får för de penagarna.

Min gissning är att JAG är ett bra alternativ för er. de har kompetens på brukare med hjärnskador och har oslagbart låg avgift.

Annars kan du gå via något litet enmansbolag, som bara agerar arbetsgivare till dig.

STIL är bra, men de vill inte att föräldrar är assistenter, för att barnen ska kunna bli friare som individer.

Själv går vi via kommunen, fördelen med dem är att de har en aktiv personalpolitik och faktiskt ger våra assistenter bra stöd och utbildning, men annars finns det många nackdelar med kommunen.

/H

 

Jag undrar..

Skrivet av  bossemor
avgift på vad? Jag är helt ny på detta. Kan man få fler timmar om avgiften är låg jämfört med kommuns? Spelar det någon roll om man är assistent själv eller inte. Tusen frågor i Assistent-djungeln :)!
 

Lite basfakta

Skrivet av  H
Hejsan!

Antalet timmar bestämmer FK. (kommunen bestämmer upp till 20 timmar samt kan ta interimistiska beslut i avvaktan på en långsam FK)

För varje timma som jobbas hos brukaren får utföraren ca. 200 kronor. (Utföraren är kooperativ, eller kommun eller assistansbolag, brukaren är ditt barn)

Från alla utförare så kommer du att få assistans i samma antal timmar. Det är lönen och servicen som skiljer.

Dessa pengar ska framför allt användas till lön för assistanstimmar
men även till
administration
+utgifter(ex.inträdesavgifter)
+fortbildning (kursavgift+lön under utbildningstiden)
mm.

Ju minder administrationsavgift, desto högre löner och mer pengar till roligheter får man.

När vi undersökte marknaden hittade vi billigaste utföraren som tog 12kr av de ca. 200. (Brukarkooperativet JAG).

Den dyraste tog 75kr av de 200kronorna (Och då blir det litet utrymme för lön)

Vi funderade att ta en som tog 25kr.

Kommunen funkar lite annorlunda. Där har inte brukaren sin egen budget, utan de 200kronorna per timma rammlar in i en gemensam pott. Sen betalar de ut löner efter assistenternas kompetens och brukaren får äska pengar (tigga) för att få kunna ha utgifter för assistenterna.

Prata du med JAG och Assistansia; den sistnämnda är antagligen ett litet enmansbolag som tar ganska liten administrationsavgift.

Lycka till!
/HANNA
 

Tack snälla...

Skrivet av  bossemor
för förklaringen. Man behöver all hjälp man kan få! Jag får ta och prata med JAG oxå!
tack igen/ Erica
 

Assistansia!

Skrivet av  My med Flisan
Jag jobbar själv som assistent till mitt barn och har valt assistansia. Helt suveräna! Du behöver bara ta kontakt med dom så sköter dom allt sen. Min dotter får också en viss summa (flera tusen skattefritt)varje månad från assistansia.Assistansia betalar alltså ut en viss summa till den handikappade varje månad till tex. nöjen, resor mm.Vilket kommunen defenitivt inte gör... Om jag skulle välja kommunen i stället så skulle det betyda 6000kr mindre i månaden..

Dom ordnar även assistenter ifall du skulle vilja ha någon annan än dig själv som anställd.Får du problem med tex.FK så ordnar Assistansia och deras jurister det. Jag blev tex.först beviljad assistans 27tim/v och inget Vb. Assistansia sa på en gång att det var alldeles för lite. Dom hjälpte mig att överklaga och nu har jag 50 tim/v plus ett kvart Vb.

Så hör av dig till dom och kolla.Dom har kostnadsfri rådgivning.Dom kommer att tala om för dig precis hur mycket du kommer att tjäna, så kan du gämföra sedan med tex. kommunen.

Assistansia 019-611 51 64

assistansia.se

 

Det låter väldigt bra!

Skrivet av  bossemor
Jag ska träffa LSS och försäkringskassa den 8/11 för att få ass.timmar. Jag kanske skulle prata med Assistansia först och se vad de säger. Vad är det för timlön? Hur gammal var Flisan när ni fick ass.timmar?
MVH/ Bosse och hans mamma
 

Hej!

Skrivet av  My med Flisan
Ja ring och prata med assistansia och se vad dom säger. När jag tog kontakt med dom så hade jag redan fått ett beslut från Fk som jag visade för Assistansia.Man får ju skriva ner en liten "beskrivelse" över hur tex. en dag kan se ut, för att Fk ska kunna bestämma hur många ass tim man blir beviljad. Jag skickade den ansökan till assistansia och deras jurister tittade på den samma dag!Mikael (en av cheferna) ringde sen och sa att "det här är ju löjligt" "Det här ska du inte godta" Så vi skickade in en ny ansökan och fick fler timmar.Assistansia kan hjälpa dig att skriva en ansökan till Fk så kommer du förmodligen att få ut fler timmar. Som förälder får man bara arbeta 52 tim/v själv. Om inte du blir nöjd med Fk beslut så hjälper assistansia dig att överklaga.

Tim lönen är jag lite osäker på för jag har nu månadslön.Men jag har så jag klarar mig :-)
Jag gämförde med en mamma som är anställd genom kommunen. Vi har samma antal tim/v. Med min lön plus den summa som betalas ut till min dotter så har jag mer än 6000kr mer än henne rent i månaden.

Flisan var fyra år när vi fick timmarna. Före det så har jag bara haft Vb.

Vad har ditt barn för handikapp? Har ni någon avlastning?

Så ta och ring assistansia och prata med dom. Och dom är sååå trevliga där!

Och det är bara att fråga om du vill veta nåt mer!
 

Hej igen!

Skrivet av  bossemor
Bosse är född med ryggmärgsbråck och hydrocefalus och fick shunt som ny född. I maj i år fick Bosse shuntstopp och fick högt tryck på hjärnan. Han fick en långvarig kramp och fick hjärnskador efter det. Han är ganska slapp i kroppen och har förlorat synen. Bosse är glad för det mesta och verkar nöjd med livet. Han behöver mycket stimulans eftersom han inte kan roa sig själv längre,sjukgymnastik, inhalationer, mediciner, vändningar på natten, vi tappar honom på urin, ger honom lavemang och mycket sjukhusbesök blir det. Så det blir ju en del. Vi har helt VB.
Vi har Bosse på kortis två nätter i veckan, för att orka med eftersom Bosse sover dåligt på nätterna. Det fungerar jättebra där.
Jag undrar hur många timmar det kan bli, dels eftersom Bosse bara är 18 mån, och dels eftersom han är på kortis. Det är det vi får se ;)! Förhoppningsvis ger det mer än vårdbidraget iallafall.
Tack så mycket för all information!
Varma hälsningar/ Erica och Bosse Bus
 

Jag skulle välja... (långt)

Skrivet av  Wolf
ett annat bolag än Assistansia idag, då de har turbulens och förlorar en massa kompetent personal,
bla deras enda utbildade jurist har slutat och gått till ett annat bolag.

Angående ersättning, är väl insatt då vi själva är inne i djungeln angående bidrag och hjälp med en måttlig/gravt autistisk dotter.

De pengar som staten betalar ut till FK är 205:-/tim oavsett utförare. Dessa pengar skall betala alla utgifter man har för den anställde (förälder, utomstående) dvs. arb.giv.avg., sem. pension, lön etc.
Avgiften som assistans bolagen tar ut varierar men RFV rek att de skall ta 12% i admin avg.
De pengar som blir över efter de ovanstående betecknas av vissa företag som trivselpengar, vilket stämmer till en viss modifikation. De är skattefria och skall användas av den som är sjuk i dess fritid och PA utbildningar etc. Debatten om detta är att tidigare har man inte behövt redovisa vad de används till, men staten kommer kräva att man redovisar vad de har använts till. Skillnaden om man använder sig av en privat utförare vs kommunen är att de privata (flesta fall) betalar ut dessa pengar till brukaren, medans kommunen behåller dem som en avgift till deras
kommunkassa, så sa i alla fall vår kommun, när jag frågade så sa de att de används till Overhead, dvs. de som inte tillför vår dotter någonting. dvs kommunpolititiker etc.
Vi har vänt oss till det företag som de som lämnat assistansia har börjat hos då jag har fullt förtroende för dem, och de lägger verkligen ner tid för att hjälpa oss och de drar sig inte för att sätta sig i bilen åka 3.5 tim enkel resa och snacka i två timmar och sedan åka hem.

Är du intresserad av deras tel. nr så hör av dig till mig på: [email protected] eller [email protected]

M.v.h.

Wolf
 

har idag suttit

Skrivet av  Wolf
och ringt runt till en massa Assistans bolag och det är varierande svar man får. Det märktes tydligt att de
var besvärade av att man kan reglerna om de ek förutsättningarna som ges runt PA.

jag har skrivit detta tidgare men upprepar det igen:

FK får ett statligt bidrag på 205:-/tim till "brukaren"
Dessa skall betala alla kostnader man har i form av lön sem. pens. utb. av PA etc etc.
Vissa företag ville behålla delen som blev över som tex. JPM Assistans i Örebro och Nordström Ass. Sthlm.(Grädde på moset)
Vissa företag såg helst att de fick utföra allt, dvs helhetsansvaret, vilket innebär också att de tar ut en högre avgift. Tex. Olivia.

Jag tycker du skall kräva full ek. insyn och de skall max ta 12% i admin avgift vilket Riksförsäkringsverket rekommenderar dessa företag att göra.

Lycka till

Wolf
 

Artiklar från Familjeliv