Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV/DATA - Begränsningar

Skrivet av Tomas
TV/DATA - Begränsningar?
Hejsan alla glada
Jag undrar om det finns någon som har infört begränsningar när det gäller Data och Tv .
I våran familj har vi infört att mellan 12.00 och 16.00 så ska data/tv vara avstängda för att vi anser att barnen måste kunna aktivera sig och göra annat än att bara titta på Tv eller sitta vid dator.
Finns det några andra föräldrar som har något liknande?
Tacksam för svar
Hälsningar Tomas



Tomas

Svara

Svar på tråden: TV/DATA - Begränsningar

Tja,

Skrivet av  mamma till 3
när jag tycker det räcker brukar jag hojta att de ska stänga av annars drar jag ur sladden. Någon begränsning uppgjord i förväg har vi alltså inte.
 

Hej!

Skrivet av  Tompa
Vi har fasta tider för att då vet barnen i förväg när dom ska bryta.
Blir det inte irritation när ni säger åt dom att bryta när ni anser dom har suttit för länge?
 

Ibland

Skrivet av  mamma till 3
blir de skitsura, ibland mindre sura, ibland inte sura alls. Lillebror som är 3 blir ALLTID skitsur.
Ibland bestämmer vi att "nu får du sitta till klockan si och så" det är lite olika om det verkligen är angeläget att de slutar en viss tid eller inte.
Just nu har vi datorn nere i rummet bredvid köket och då sitter de mer, men det fungerar inte att ha den uppe så vi får väl ta det onda med det goda.
 

ungefär lika

Skrivet av  MT
Här får barnen inte slå på datorn förrän kl 16. Dom spelar så himla mycket ändå. Svårt är det, särskilt som alla har en varsin dator så det blir mycket sittande framför den. Om man bara har en så begränsar ju det i sig eftersom bara en i taget kan spela.
 

Behövs inte

Skrivet av  Mamma Erik
Då vår son inte är slav under varken TV eller datorn. TV´n är på nästan jämnt, men sonen är nog den som tittar minst. Själv har jag TV´n på när jag stryker, handarbetar, surfar etc.
 

alltså -

Skrivet av  ger sig själv...
- hemma hos oss har tv:n aldrig varit på den tiden så det har inte funnits någon anledning att införa något liknande.
Hos oss är TV:n påslagen under Bolibompatid och eventuellt till efter Rapport. Sedan händer det att jag slår på den igen när barnen lagt sig.
På helger tittar de ibland på tv på morgonen/förmiddagarna, och vid dåligt väder får de titta på film.
När det gäller datorer har det aldrig varit något problem, de används mest till nyttosaker så jag har inga restriktioner där heller. TV-spel finns och inga speciella regler där heller, men barnen frågar alltid om de får spela, så jag kan säga nej om jag tycker att det varit för mycket, eller så brukar jag säga - ja men först måste ni gå ut si och så länge - ssen kan ni spela tv-spel.

Kan tilläggas att jag har ett ADHD-barn, och ofta är tv/film/tv-spel det enda sättet att ge oss andra i familjen någon ro för endast framför tv:n sitter han still... Så han sitter rätt mycket framför tv men oftast ser han då en film som han redan sett hundra gånger tidigare...
 

Artiklar från Familjeliv