Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät om barnens diabetes.

Skrivet av Ingrid och Josefin 000916

Carina, jag knycker några av frågorna du ställde till de "stora" med diabetes. Jag är lite intresserad av att se hur ni andra har det med era barn.

1) Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?

3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?

6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den "bäst"?

7) Om du använt andra, vad tyckte du om dem?

8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.

lägger till lite oxå...

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?

10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn?

11) Hur funkar det att "spruta extra" med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?

Nu får jag nog ge mig om det ska bli några svar men jag är så nyyyfiken ;-).

Svar på tråden: Enkät om barnens diabetes.

Här är mina svar

Skrivet av  Susanne Med Jocke
1) Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?
6,0, har alltid legat över 7,5 tidigare. Blev stor skillnad när vi bytte till Lantus.

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?
Lantus och Humalog. Fungerar jättebra, bättre än något annan hittills.

3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?
Actrapid och Insulatard. De fungerade inge vidare

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?
Han har blivit erbjuden flera gånger, men vill absolut inte

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?
Vi tar varje morgon och sent på kvällen. Annars bara vid speciella tillfällen typ kalas mm

6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den "bäst"?
Freestyle. Man kan ta överallt och på natten utan att han vaknar

8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.
2 gånger, blev medvetslös, krampade, bet sönder tungan, dålig andning mm mm. Gav Glucagon och sedan ambulans. Det gick dock bra!!

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?
Hoppas så in i Norden men är tveksam

10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn?
Vet inte riktigt. Jocke äter allt och vi försöker anpassa doserna efter det.

11) Hur funkar det att "spruta extra" med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?
Ganska bra, det är iallafall värt det.
 

Bör väl svara själv ;-)

Skrivet av  Ingrid och Josefin 000916
1) Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?

Senast låg det på 5,4. De två tidigare värdena var på 4,8 och 4,9 men nu har hon börjat på dagis så vi har inte sådan järnkoll på henne längre...

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?

Hon har insulatard och actrapid. Novorapid vid speciella tillfällen när vi snabbt vill ha ner blodsockret.

3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?

Vi har bara haft dessa. De funkar jättebra tycker vi.

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?

Nej, Jossan är bara tre år, det känns lite tidigt.

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?

I snitt(minst) varannan timma. Före måltid och två timmar efter. På natten tar vi alltid när hon somnat och när vi går och lägger oss. Är värdet sakta på väg upp då så tar vi inte mer men ligger det lågt så tar vi fler på natten.

6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den bäst?

Vi har "One touch ultra". Vår läkare rekommenderar den för att den lagrar alla värden och de kan trycka ut snygga kurvor på datorn genom att koppla upp den.

7) Om du använt andra, vad tyckte du om dem?

Hade nåtot simplare på sjukhuset. Det bästa med den var att stickorna låg i cellofan så att man inte behövde ta i dem med fingrarna innan. Nu måste man kolla så man själv också är ren innan man tar.

8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.

Nej

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?

Ja, det tror jag! Det måste jag tro! Jag hoppas att inom tio år finns det botemedel, helst innan Jossans tonår... bävar lite för den perioden.

10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn?

Kikärtor, alla bönor man blötlägger själv som vita bönor, svarta, och bruna bönor är jättebra. De gör att man inte behöver ge så mkt insulin eller kan komplettera med efterrätt eller mer mjölk till maten. Perfekt! För att blodsockret ska vara jämt på morgonen brukar vi ge morot och något kött som korv eller köttbullar innan den "riktiga" frukosten med smörgås eller gröt. Detta har gjort att vi kunnat kapa den där blodsockertoppen efter frukosten. På kvällen ger vi alltid stora makaroner(kalla) och oliver. Då ligger sockret nästan alltid jämnt och fint under natten och man behöver inte vara rädd för känningar.
En annan sak som funkar för oss är att om vi vet att vi ska "synda" och äta pizza eller så så bruaker vi sticka åt henne mycket proteiner innan som skinka, köttbullar eller korv. Då händer det inte så himla mycket efter pizzan.

11) Hur funkar det att spruta extra med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?

Sådär... tyvärr. Insulinet tar rätt långsamt på Josefin så man måste ge minst någon halvtimma innan (novorapid). Sedan är det rätt svårt att beräkna tycker jag, än så länge i alla fall.

Ett tips jag fick från vår dagisfröken som är diabetiker är att göra chokladbollar med sötningsmedel. Det smakar som riktiga och är riktigt bra för våra ungar. Fettet håller ju sockret jämnt. Bra tips tyckte vi!
 

:) helt ok!

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
men jag är så trött att jag får skjuta på mitt eget svarande. :)
 

Svar för Louise

Skrivet av  AnnaS
1) Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?
6.9, tidigare 7,5

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?
Novorapis och Lantus, funkar bra.
3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?

Hade Insulatard förut, det funkar mycket bättre med Lantus, efter ett antal månader förstås.

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?

Nej, har inte blivit erbjuden, och än så länge funkar det bra ändå.

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?
Mellan 2-4 per dag brukar det bli...
6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den bäst?

One Touch Ultra. Det är snabb, i övrigt vet jag faktiskt inte om den är bättre än någon annan. Man behöver iofs inte så mycket blod.

7) Om du använt andra, vad tyckte du om dem?

Har använt Freestyle, och gillade den också. Fördelen med One Touch är att man inte behöver lika mycket blod.
8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.

Nej, tack och lov. Oroar mig ständigt, dock...
lägger till lite oxå...

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?
Kanske inte botemedel, men förhoppningsvis ett vaccin eller liknande.
10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn? Nja, inte direkt...Tacos! Fast man får se upp, för Louise brukar få känning om hon har ätit tacos.

11) Hur funkar det att spruta extra med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?
Sådär, brukar ha extra koll på henne.

Nu får jag nog ge mig om det ska bli några svar men jag är så nyyyfiken ;-).




Rubrik:
 

Våra svar!

Skrivet av  Kristin

1) Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?
* Senast hade han 6,2 tror jag, och det har legat mellan 5,9 och 6,4.

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?
* Lantus och Novorapid. Jag tycker att det funkar så bra som man kan kräva på en liten buse...

3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?
* Insulatard och Novorapid. Bytte till Lantus för att slippa "topparna" på Insulatarden.

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?
* Nej. Jag vill ha en härlig barnkropp att kunna busa och gosa med när jag vill!! Han får välja själv när han blir äldre. Han har aldrig vägrat att bli stucken, så än så länge får det vara så här.

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?
* På dagis tar de ca 3 ggr och sen tar jag väl ca 2 till på eftermiddag/kväll. Om det inte är tveksamma värden, då kan det bli betydligt fler på kvällen...Ja, just det, 1 på morgonen oxå..Allt som allt 6 ggr/dag.

6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den bäst?
Freestyle. Har alltid haft den. Både jag och Jonatan är vana vid den och han sticker sig gärna själv med den, så jag tänker inte byta. Vi tar mycket i armen och i handen, sällan i fingrarna.

7) Om du använt andra, vad tyckte du om dem?
Har testat en nyare mätare, men gillade den inte alls. kommer inte ihåg vad den heter...

8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.
* Nej, inte än.

lägger till lite oxå...

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?
* Självklart kommer de hitta något, men inom rimlig framtid vet jag väl inte riktigt.

10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn?
* Han busar och springer så mycket och äter så lite så jag har faktiskt ingen koll på maten för tillfället.
Men det som är väldigt bra för honom på kvällen är ett bröd som heter Må bättre (Flerkorn) som han älskar.

11) Hur funkar det att spruta extra med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?
* Extra-insulin får han titt som tätt, det är inget han bryr sig om det minsta. Det innebär ju att han kan äta vad som helst, så det är väldans positivt för honom. När det är glass får han aldrig xtra för det blir han inte hög av. Men på lördagar får han en godispåse och självklart xtra insulin.

Tack å hej från mej!
 

Svar från oss!

Skrivet av  Malin med Jesper -00
1)Vad hade ditt barn för Hba1c senast och hur har det legat tidigare?
Senast låg det på 7,6 %, före det 7,3 % och första gången Hba1c kollades hade han 7,8 %. (Vår läkare tycker att dessa värden är bra för en liten 3-åring.)

2) Vad har ditt barn för sorts insulin idag, och hur tycker du det funkar?
På morgonen Insulatard och Novorapid, till middagen Novorapid och Lantus. Vi har börjat med Lantusen igår.

3) Vilka sorters insulin har barnet använt förut och vad tyckte du om dem, varför har du bytt ut dem?
Vi hade tidigare Actrapid på morgonen, men bytte tillbaka till Novorapid som fungerade bättre på Jesper. Hade tills i förrgår även Insulatard som kvällsdos inför natten.

4) Har ditt barn pump? Varför/varför inte?
Nej, det har inte kommit på tal ännu. Tycker att det fungerar mycket bra med sprutorna nu.

5) Hur många blodsocker tar du om dagen/veckan på ditt barn?
Vi har fram tills nu oftast tagit 5-6 ggr per dag, men vi fick i förrgår på sjukhuset ”bassning” från vår läkare som tycker att vi sticker honom alltför ofta för att kolla blodsockret. Hon menar på att blodsockret bara visar värdet just den stunden man tar det, sedan vet man ju inte om det är på väg upp eller ner. Vi har ibland gett honom extra sprutor när han legat vad vi tyckt varit för högt enligt vad blodsockermätaren visat, men hon är heller inte förtjust i detta extrasprutande pga tillfälligt högt blodsocker eftersom hon säger att det bara orsakar ett svängigare blodsocker och större risk för känningar.

6) Vilken blodsockermätare har du? Varför är den "bäst"?
Vi har One Touch Ultra. Vi fick välja på sjukhuset mellan Freestyle och One Touch Ultra (fick testa en dag båda två) och vi fastnade för One Touch Ultra, mycket pga att den är snabb.

7) Om du använt andra, vad tyckte du om dem?
-

8) Har ditt barn gått i koma någon gång? Vet du varför det hände, beskriv, berätta hur det gick.
Nej, tror inte heller att det är någon större risk att han ska hamna i diabeteskoma eftersom man har en så pass bra kontroll via urinstickor och där snabbt kan se om han får ketoner och då åtgärda med att öka insulindoserna. Detta har vi varit med om några gånger vid feberinfektioner. Det har hänt en gång att han haft +++ i ketoner i samband med sjukdom och då åkte vi in till sjukhuset och han fick då insulindropp (detta hände ca 3 mån efter hans insjuknande i diabetes) och vi låg då inne ca 3 dagar. Någon allvarlig känning (insulinchock) har han heller inte haft ännu, gudskelov, men det är min stora skräck att han ska få det under nattetid i sömnen och att han inte ska vakna innan och ”förvarna oss”.

lägger till lite oxå...

9) Tror du att de kommer att hitta något bra botemedel mot diabetes inom rimlig framtid?
Klart att man hoppas på att det här med stamcellsforskning ska leda till något, men det ligger säkert ett tiotal år framåt i tiden.

10) Har du tips på mat som ger ett bra blodsocker på ditt barn?
Nej, inte vad jag kan komma på såhär direkt.

11) Hur funkar det att "spruta extra" med ditt barn t. ex om det äter glass eller godis?
Om han ska få lördagsgodis, ex en tablettask så byter vi ut mjölken till middagen mot lightläsk eller lightdryck och ger honom tablettasken efter middagen, samma sak om han får glass efter maten. Det är bara vid enstaka tillfällen, som kalas, som vi ger extraspruta i samband med att han ska äta lite extra godsaker och då funkar det väl sisådär.
 

Artiklar från Familjeliv