Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Väldigt tungt nu

Skrivet av Jessica m.Isabelle-01&Fabian-02
Är det nån mer än jag som snart två år efter min dotters diabetes debut kommit i en svacka. En ganska djup sådan. Just nu är jag sjukskriven pga att jag bara gråter hela(nästan)tiden. Det är precis som om jag har förträngt vad som det egentlige handlar om. En livslång sjukdom som min lilla dotter kommer att få leva med. Denna ständiga oro om hur hon mår och att hon kanske kommer att må dåligt(ha lågt) på dagis och inte kan säga det. Att mamma inte finns där för henne då. Vet att man inte kan ta på sig allt men det är just det som jag måste lära mig. Mitt i allt har hon fått celiaki och hennes lillebror har blivit värre med sin förkylningsastma. Små saker som blir som jätte stora problem. Usch vad jag beklagar mig men vet inte annars vem som vill lyssna.
Svar på tråden: Väldigt tungt nu

Du beklagar dig inte!!!

Skrivet av  Ingrid och Josefin
Det är jättetufft att ha ett barn med diabetes. Du har dessutom ett barn till med astma. Det går inte att vara stark hela tiden. Jag tycker det är jättebra att du tagit din sorg på allvar och blivit sjukskriven för att gråta färdigt. Eller, gråta färdigt, det kan man ju inte men jag upplever det som ett sorgearbete som man tar lite i taget. Det verkar som om du sparat på ditt ett tag och därför blir det mer på en gång nu.

Jag känner igen mycket av det du beskriver. Jag kan börja storgråta när jag tänker på att min tjej ska börja skolan, hur hon ska kunna åka och bada med kompisar eller annat som är självklart för friska barn. Det kommer säkert att bli bra när den tiden kommer men nu, när hon är 3 så känns det omöjligt att förstå hur jag ska våga släppa iväg henne på något alls utan oss.

Du är inte ensam, i perioder lever man mycket som vanligt och diabetesen är en del av vardagen men så plötsligt inser man vidden av sjukdomen och allt blir jobbigt men man tar sig upp och orkar igen, det måste man ju. Men man måste få vara ledsen också, absolut!
 

Tänker på dig

Skrivet av  Pernilla. j
Beklaga dig bara det behöver man göra och detta är ett jätte bra forum för det. Ja svackorna kommer då och då särskilt då något nytt dyker upp. Jag var själv i en sådan svacka ihöstas och vintras. Jag var sjukskriven i två månader. Det visade sig att min dotter har det svårt för sig i skolan och att vi ska göra en adhd utredning. Det blev två saker för mycket tycker det räcker gott och väl med diabetesen som tar så mycket tid och kraft i anspråk. Ibland står det en verkligen upp i halsen och andra gånger flyter det på och diabetesen blir en del av vardagen. Sörjer det gör man och der måste man få göra. Sköt om dig vila ordentligt och va med dina barn, återhämta kraft.

GLad Påsk Pernilla
 

Tack..

Skrivet av  Jessica m.Isabelle-01&Fabian-02
för tankarna,det värmer.
Glad Påsk!!!
 

Vi finns här för dig

Skrivet av  Teresa
Daniel har haft diabetes sen juli förra året, så jag har inte fått någon ny svacka. Ännu. Men, livet går i vågor, så även humöret.
Sörj nu, du behöver det. Men, tillåt dig att vara glad också. Även om det är så samtidigt.

Du måste ju vara helt slut med de sjukdomarna, dotterns sjukdomar som tär på dig psykiskt och lillebror som förmodligen håller dig vaken om nätterna med andningssvårigheter. Daniel har haft förkylningsastma sen har var fyra månader (inte konstant, alltså), så jag vet vad det innebär. Han är sju nu och inte så besvärad av det. Men, han medicineras ständigt. Det går rutinmässigt nu, vi har inte åkt in akut på flera år.
Pollen, rök, parfym, kvalster och andra småpartiklar kan vara jobbigt för en astmatiker, även utan allergi. Torka kläder inne, använd bara oparfymerade produkter, städa bort damm, så hjälper du lillebror. Men, det vet du säkert redan.

Orkar du inte med tillvaron, så sjukskriv dig ett tag. Det kan räcka med några dagar för att komma i bättre balans, men ibland behöver man stanna hemma längre.

Vi finns här för dig, vi lyssnar, förstår och bryr oss om. Hoppas påsken ger dig mycket nya krafter!
 

Här måste man få skriva vad man känner

Skrivet av  Camilla
Om man inte kan skriva av sig här kan det bli förödande. Här vet ju alla hur man känner. Jag känner igen mig i dig och har precis samma problem med Kevin som har diabetes och glutenintolerans (plus förkylningsastma) och lillebror med förkylningsastma.
Jag har nu varit hemma och varit sjukskriven i fyra veckor p g a att jag inte mått bra och detta har också varit en del iallt. Man vill ju att ens barn ska må bra. Att få bära tankarna för sig själv blir då outhärdligt.
Skriv av dig och klaga och skriv när du mår bra.
Kramar Camilla
 

Artiklar från Familjeliv