Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att ändra insulindoserna

Skrivet av Ingrid
Malin skriver nedan att deras läkare inte vill att de ska ändra insulindoserna från dag till dag. Vad säger era läkare? Vi var på sjukhuset idag och då sa han att vi absolut skulle ändra beroende på det värde hon har innan maten och vad hon ska äta. Har hon ett högt värde innan maten kan vi t.o.m ge någon enhet först för att få ner det lite innan man ger den vanliga dosen till maten. Konstigt att de säger så olika... Hoppas att många vill svara.
Svar på tråden: Att ändra insulindoserna

Hej,

Skrivet av  Kristin
Jonatans läkare säger att vi helst ska komma till ett stadium där vi inte behöver kolla bs för att veta vilken dos han ska ha till olika maträtter. Alltså att vi självklart ska ändra doserna efter maten, och det gör jag alltid. Jag märker om han är väldigt hungrig eller inte och om han tycker om maten eller inte. Men ibland kollar jag bs före maten om han beter sig knepigt.
Mvh,
 

Att jaga blodsocker

Skrivet av  Lottisen
Att ideligen ändra insulindoserna efter värde blir något som att bita sig själv i svansen dvs att man jagar blodsocker. Dock anser jag att alla dagar kan aldrig vara perfekta och därav måste man ibland lägga till någon enhet. Dvs som du nämnde ge en enhet extra en bit innan mat för att få ner blodsockret.

Det viktiga är att man har en fast insulinregim som man utvärderar med jämna mellanrum men att man då inte låter ett dag styra utan ser medelvärderna över några dagar.

Med fast insulinregim menar jag typ fasta basinuslin doser och kanske måltidsdoser som ligger ex inom ett relativt snävt område. Isac har pump nu men ex måltidsbolusarna liggger på 1-1,5 ie beroende på värde innan och vilken mat han äter.
 

Precis

Skrivet av  Karin
som Kristin skriver måste jag svara (vi har samma läkare till barnen) det är ok att ändra insulindosen vid olika maträtter, men inte för att jaga blodsocker. Om Elias ligger högt innan måltid ger vi insulinet 20-30 min innan i ställer för att höja dosen. Det funkar bra. Enda gången vi ska jaga blodsocker är vid sjukdom och infektion.
 

men..

Skrivet av  Ingrid
min erfarenhet är då att de höga värdena fortsätter. Om man har ett högt värde, ger samma dos insulin men före maten så räcker ju inte insulinet till nästa mål utan då får man ett högt värde då med. Det kanske inte funkar lika för alla men Josefin får värsta "berg-och-dalbanevärdena om man inte får ner det _innan_ måltidsinsulinet alternativt ger större dos 30-60 minuter innan maten.
 

Ibland

Skrivet av  Karin
Blir det så att de höga värderna fortsätter, men det är bara när han har sådana perioder då han ligger högt hela tiden, och då spelar det ingen roll hur mycket extra vi ger. Höjer vi däremot dosen vid enstaka höga värden så får vi alltid ångra oss, för då blir han låg.
 

Karin!

Skrivet av  Kristin
Hälsa Jerker grattis från mig! Kram!
 

Ändrar ibland

Skrivet av  Gunilla
Sedan vi börjat med Lantus och Novorapid till Arvid har vi kunnat ändra måltidsdoser när det behövts, men kanske inte från dag till dag. Vi ger oftast insulinet direkt efter maten för att eventuellt kunna justera utifrån hur mycket han äter. Enligt hans läkare är det helt ok. Man skulle till och med kunna hoppa över måltidinsulinet helt om han skulle vägra äta alls (undantagsvis). Utgångspunkten är ändå att hålla fast vid en särskild dosering varje dag, och som vi utvärderar varje gång vi är på sjukhuset.

Vi har en standarddos till varje måltid på 1½ - 2 E, och sedan kan man lägga till eller dra ifrån beroende på hur mycket och vad han äter. För Arvids del går det inte att justera med mer än en halv enhet, annars slår det för kraftigt. Därför blir det oftast samma doser eftersom variationsmöjligheterna inte är så stora. Om det är ett högt värde innan måltid brukar vi ge hela dosen ett tag innan maten, ibland med ½ E påslag. Vi kollar inte blodsockret till alla måltider varje dag. Dels känns det inte bra att sticka honom så ofta, dels blir det inte så mycket bättre i alla fall, hur mycket man än mäter. Förr kunde jag känna mig rätt misslyckad över att jag inte kunde sköta hans diabets så att det blev perfekt, men nu har jag insett att det inte går. Man får leva med att det blir dagar med svängiga värden och att man inte alltid kan spåra orsakerna.
 

Artiklar från Familjeliv