Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga..

Skrivet av Ami m Vidar fr. sept 04
Min 15-årige kusin har just fått diabetes konstaterat och blodsockret stutsar hit och dit. Vi brukar åka med dem till fjällen och äter då gemensamt. Nu undrar jag om det finns någon bra sida med diabeskost eller om ni har något bra recept på allt-i-ett mat typ lasagne, risotto mm. Vill att det ska vara ganska "stabil" mat då hans socker inte är så stabilt.
Svar på tråden: Fråga..

Några tips

Skrivet av  Teresa
Några tips kan du få från mig, jag är säker på att andra kan fylla på.
Mat med mycket fibrer och protein ger långsammare blodsockerhöjningar. Det betyder att bönor, grönsaker, kött, fisk och sånt är bra, grovt bröd, fullkornspasta och -ris också. Följ tallriksmodellen (en tredjedel av grönsaker/kött el fisk/pasta, ris, bröd, potatis).

Potatis och framförallt potatismos är snabbt, inte så bra. Mat med fett i höjer blodsockret långsammare = bra om man inte har problem med vikten eller kolesterolet.

Ökad aktivitet ökar risken för känningar, så ha med druvsocker och choklad i backen. Om kusinen är aktiv hela dagen, så kan blodsockret sänkas på natten. Det kan även märkas tydligare efter ett par dagar. Lite chips på kvällen efter en aktiv dag fick jag som tips från diabetessjuksköterskan (för att undvika nattliga känningar).

Vill ni ha godis, så är choklad och nötter mycket bättre än polkagris. Vingummi hamnar mittemellan.

Söt dryck är inte så bra, välj light. Men, ska man häva en känning så kan ni ta till söt dryck.

En GI-tabell kanske kan hjälpa dig något. Mat med lågt GI höjer blodsockret långsammare och därmed även sänker långsammare. Det blir stabilare då. Tänk bara på att tabellerna visar ett värde per samma mängd kolhydrater i maten, så man kan inte jämföra maten per vikt. En tabell kan ändå ge lite hjälp på vägen. Finns bl.a. på
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Hoppas ni får en härlig vecka!
 

Tack!

Skrivet av  Ami m Vidar
Har varit in och kikat på sidan. Har iofs lite koll på GI, det är ju på modet. Men det kan vara bra med en tabell så ser man ganska lätt vad som är bra och mindre bra. Chips-tipset var bra, ska vidarebefodra det till dem eftersom att han ofta får sockerfall på nätterna. Tack för att du tog dig tid till att svara!

Kram

 

Artiklar från Familjeliv