Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men lyssa

Skrivet av Jämställd pappa
Jag säger inte att man skall förkasta lärare som är utbildade men jag är inte beredd att ställa mig i jublekören och skrika hurra bara för att någon har en examen. Jag säger inte att alla utbildade lärare är dåliga och jag säger inte att alla utbildade lärare saknar annan erfarenhet. Vad jag säger är att jag har träffat på minst lika många bra som dåliga lärare (utbildade som icke fullt utbildade). Jag måste däremot säga att jag inom skolan mött förvånansvärt många dåliga ledare. Och i debatten roppas det på respekt för lärare mm och man hänvisar till hur det var förr. Den auktoritet som utövades då har inget med ledarskap att göra möjligen chefsskap.

När skall vi får en svensk skola där rektor är den pedagogiska ledaren och som vågar stå för sitt ledarskap. När jag har samtalat med rektorer så upplever det som svårt att få med sig lärar kollegiet. När skall vi få en rektor som vågar säga (när denne har fått med sig 40-60 % av kollegiet) att ni som inte ställer er bakom skolans (dvs ledarens) pedagogiska mål och den pedagogiska planen måste ändre inställning och ansluta er alternativt söka er till en annan skola där ni kan jobba utifrån ert synsätt.

I en skola idag finns det massor av olika lärare med olika utbildning. De riktigt gamla har bara läst in litet pedagogik i efterhand andra är utbildade på sjuttiotalet och vissa har utbildats helt nyligen. Det är ej heller så att skolan överöser sin personal med vidareutbildning i någon större och mer kvallificerad gard eller mängd. Utbildningsbudgeten är i jämförelse ett hån särskilt emot bakgrund av att det är kunskap som förmedlas.

Klart att vi måste våga tänka nytt och inte alltid gräva ner oss i vi och dom. Däremot skulle det ställas krav på fortlöpande vidareutbildning (en till två veckor om året) för alla pedagoger som arbeter inom skolan.
« Tillbaka till trådstart

Artiklar från Familjeliv