Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Extra resurs till dagis/skola?

Skrivet av Pernilla m. Ella
Vi håller just nu på för fullt att försöka få en extra resurs till dagis för vår dotter. Hon har 2,5 år. Kommunen krånglar och menar att det inte är nödvändigt, på vilka grunder de kommit fram till det vet jag ej. Både vi och dagiset anser att det behövs för att Ellas trygghet ska vara säkrad. I vilket fall undrar jag hur många av er som har extra resurser eller assistenter till era barn på dagis/skola? Tacksam för svar!
Svar på tråden: Extra resurs till dagis/skola?

Första året

Skrivet av  Kristin
hade min son egen resurs, men nu kan alla i personalen sköta om honom, så de har fått ett schema av mig att följa. De ser helt enkelt till att följa tiderna som jag har bestämt och det funkar hur bra som helst, när man väl har fått till bra tider.
Första tiden vore det väl bra om ni fick resurs? Tills personalen hunnit vänja sig? Jag hoppas att ni får det och lycka till!
 

Har alltid haft

Skrivet av  Gunilla
Jag tycker det låter konstigt att de kan neka till resurs. Arvid som är 4 år nu har en extra resurs 20 tim/vecka. Det har han haft sedan han började dagis när han var 16 månader och det har aldrig varit någon som helst diskussion om han skulle haft rätt till det eller inte. Det har varit självklart. Däremot har det varit lite olika åsikter om hur många timmar som behövts, men det har varit personalen själva som önskat mer än vad de fått. Det har också varit stor personalomsättning, så det har blivit några olika resurspersoner genom åren. Nu har vi också bytt dagis eftersom vi flyttat och hamnat under en annan stadsdelsnämnd (vi bor i Stockholm), men det har inte heller inneburit några som helst problem.

Det beror nog mycket på hur personalsituationen ser ut om det fungerar utan extra resurs tror jag. T ex om det är stor personalomsättning och om alla är villiga att lära sig lika mycket och dela på ansvaret.

Även om man fått in bra rutiner och man litar på personalen känns det ändå tryggast att ha en extra resurs tycker jag. När det nu ser ut som det gör med stora barngrupper och få personal på de flesta dagis så ska det inte så mycket till för att det ska bli för ansträngt. Man måste ju tänka på att det är barn man har att göra med och de kan ju vara oberäkneliga minst sagt. Jag kan ju bara utgå från den 4-åring jag känner, som kan få totala frispel för att han måste avbryta nåt han håller på med för att göra nåt så oviktigt som att äta. Eller känner att han måste springa och gömma sig när man närmar sig med blodsockermätaren. Eller får för sig att han vill tokspringa varv på varv runt gården när man precis mätt 2,7 i blodsocker. Sedan dyker det alltid upp nya situationer att ta ställning till. Hur ska man t ex göra när det är kalas på dagis och blodsockret ligger på 18 strax innan? Det är svårt att sätta fingret på vad det är som resurstiden behövs till men det behövs faktiskt lite mer tid och uppsikt till ett barn med diabetes, enligt min åsikt. Även om det flyter på bra för tillfället kan det alltid komma perioder när det blir mer motigt.

Nu känns det som om jag låtit väldigt negativ. Självklart kan det fungera bra utan resurs, det har jag ju hört talas om från flera håll, men när både föräldrar och personal vill ha det tycker jag det borde väga tungt. Man har så mycket ändå att hantera och tänka på kring diabetes, så jag förstår verkligen att man vill slippa att dessutom hålla på att argumentera med kommunen. Hoppas att det löser sig för er så att ni kan känna er trygga.

Lycka till!
 

Gick lätt...

Skrivet av  Lillans mamma
Vår dotter fick diabetes för ca 9 månader sedan och hon fyller snart 4 år. Vi fick resurs på en gång utan att vi behövde motivera eller trycka på något. Det kan bero på att avdelningen som hon går på hade mycket barn i våras och att personalen kände sig osäkra. Nu har samtliga lärt sig ta spruta och stick i fingret men vi har en resurs ändå. Vi har i princip haft resurs för heltid sedan hon kom tillbaka till dagis efter insjuknandet. Vår dotter har alltid varit "lätt" att ha att göra med, äter bra, tålmodig med stick i fingret, sprutor mm, men det var inte snack om saken att vi skulle få resurs.

Jag kan tycka att det är självklart att ett barn på 2.5 år ska ha resurs men att det samtidigt ska finnas andra som också kan diabetesen. Sen kan jag förstå att ju äldre barnet blir att det inte beviljas resurs, beroende på hur barnet mår och hur det fungerar med allt. För visst krävs det mer arbete kring diabetes och det behövs någon som kanske inte går i hasorna på barnet men som har uppsikt över hur hon/han mår hela tiden. Någon som avväger om vad som ska serveras till mellis och hur mycket. Vi har i allafall en jättebra resurs som är där när vi kommer och när vi går hem för dagen.
Jag känner mig trygg när mitt barn är på dagis.
 

Vi har två resurser...

Skrivet av  Cecilia
...på dagis, en på Svantes avdelning och en på Tyras. Först ville dom bara att vi skulle ha en, men vi förklarade att deras diabetes ser het olika ut. Eftersom dom är på olika avdelningar och olika utflykter så är det viktigt att dom har varsin.
Men nu är det inte så att det är resursen som tar hand om deras diabetes, dom finns där som avlastnning för personalen, så att alla ska kunna ta hand om deras sjukdom. Vilket är superbra, för då blir dom inte beroende utav en person, utan ALLA är kan och är insatta. Vi är så nöjda med vårt dagis och Tyra och Svante trivs jättebra och känner sig trygga.
/Cecilia
 

Artiklar från Familjeliv