Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man byta ut grädde mot mjölk?

Skrivet av Ulrika
Jag håller på att skriva några veckomatsedlar och har kikat lite i Arlas recept och när jag nu tittar på min matsedel är det matlagningsgrädde och creme fraiche var och varannan dag.. Vi lär bli tjocka och feta om vi följer detta...;)
Kan man byta ut matlagningsgrädden mot vanlig mjölk istället och hur gör man med creme fraichen?

Eller är det inte så farligt om man använder den magraste varianten av cremefraich/ matlagningsgrädde???
Svar på tråden: Kan man byta ut grädde mot mjölk?

Ibland går det bra

Skrivet av  Ia
men inte riktigt alltid. Grädde kokar ju ner och tjockar till sig på ett annat sätt än vad mjölk gör. Men annars ska det gå bra att byta - det gör jag själv rätt ofta. Man kan ta i lite mjöl extra om det är en sås t ex.

Creme fraiche har ju också en speciell syrlighet som du itne får till med mjölk, så där hade jag nog tagit den smalaste varianten istället. Minifraiche är väl på typ 5% eller nåt. Inte så farligt tycker jag.
 

Att byta ut...

Skrivet av  MrsS
Grädde mot mjöl eller creme fraiche mot mini fraiche funkar jättebra! Visst är det så att mer fett i produkterna ger en mustigare, rundare smak men vill man inte lägga på sig fler kg än man redan har så :o)
Jag byter oftast ut grädde mot andra lättare varianter som matlagningsgrädde, lätt- eller mini fraiche, eller mjölk och de ggr såsen, gratängen eller vad man nu gör för ngt blir för tunn och rinnig brukar jag reda av med en redning på vatten och mjöl. Större skillnad i smak blir det inte, i fettmäng däremot absolut!