Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni tidsbegränsningar

Skrivet av Andy
eller dagsbegr, för barnens tv och Dataanvändande? Eller får de sitta där "jämt"
Svar på tråden: Har ni tidsbegränsningar

Vi hade tvåtimmars-gräns

Skrivet av  Bonusmamma till 2
Men nu behövs inte det hållas på längre. De slutar spela själva efter ett tag (ca 2 timmar). Vi var tvugna att sätta en gräns från början eftersom de slutade att leka med kompisar och kunde sitta från kl 9 på morgonen till 6-7 på kvällen. Vi ville att de skulle vara ute lite också, samt leka med sina kompisar. Men det har löst sig nu, nu delar de själva på tiden...
 

vi hade också det

Skrivet av  mamma till S
ett tag. Vår gräns såg ut som så att man fick sitta framför datorn i proportion till hur mycket man varit ute. Det funkade ett tag. Men sen måste jag säga att ingen av mina två spelar så mycket spel att det känts nödvändigt med tidsgränser. De kan ha spelperioder ibland men de går liksom över.

Men det kan också finnas en annan orsak till att de inte fastnar: Häromdagen klagade åttaåringen på att vi har såna tråkiga spel, han ville ha fler "actionspel". vi har en del lite "häftiga" spel men mest mer eller mindre pedagogiska varianter. Kanske kan vara ett sätt, är inte spelen alltför roliga så sitter de inte så länge:-)!
 

Sitter där jämt

Skrivet av  anette
gör de inte! De kan hålla på ett bra tag, men vi har inga tidsbegränsningar. Det brukar bli så att jag hojtar att nu får det vara nog. Stäng av! NU! Sen dröjer det ett tag och då hotar jag med att rycka ur sladden. Då kommer lillebror till undsättning och ska hjälpa mig och trycker resolut på av/på-knappen och sen är problemet löst!
 

Är ganska restriktiv...

Skrivet av  Margurit m 3 barn
dom får se på bolibompa (men jag påminner aldrig, så ibland glöms det bort)
På helgen får de välja att se bolibompa eller en film.
7-åringen får hålla på med datorn en stund på kvällen ibland när småsyskonen sover, det brukar bli ett par gånger i veckan, kanske en halvtimme i taget. 4-åringen får inte hålla på med datorn alls (fast han har inte frågat efter det heller).
mvh
 

Inga

Skrivet av  Pallas
Vi har inte haft några begränsingar om sonen inte haft några kompisar hemma som inte fått spela mer än en begränsad tid/dygn.

Däremot har vi alltid gjort allt med datorerna och spelen tillsammans. Tv tittar vi sällan på i vår familj.
 

dataregler har vi

Skrivet av  UlLi
främst för snart 11 åriga sonens skull
han skulle sitta jämt annars dock (vi har provat flera gånger) har vi ökat datatiden nu när han är äldre han har två datafria dagar och 4 dagar där han spelar en timme och en halvtimmesdag han har valt hur det ska se ut själv. sedan kan han få en halvtimme extra under helgerna när han är ute länge (minst 1timme).

vi är inte lika stenhårda nu som då han var yngre och kommer det kompisar som vill spela då får dom lite egentid, innan fick sonen dela med sig av sin tid.

han ser ganska mycket på tv också men sällan på video eller dvd utan på dicoverymix och naturprogram och han läser ännu mer

vi har dock sagt att om han inte rör sig och är ute en del då drar vi ner på data och tv användandet speciellt då sonen ligger lite i riskzonen och är lite småknubbig och dessutom har svårt med det motoriska

lillasyster som är nio hon spelar sällan och hon får sitta när hon vill och hur mycket hon vill vilket kanske blir 1-2 timmar i veckan och då mest på internet. hon är en idrottstjej där kompisar och idrotten kommer före spännande dataspel och tv:n
 

Absurt!

Skrivet av  Nattugglan
Jag blir alltid lika förvånad över att just datoranvändande ska begränsas. Ibland hör man även talas om TV-begränsningar men det är inte riktigt lika vanligt. Jag förstår faktiskt inte varför...

Jag anser att det är fel att göra så här. Det ger barnen konstiga signaler om vad datorn är för en pryl. Varför skulle just datortiden begränsas? Hur motiverar man det? Hur skulle det funka för mig som jobbar framför datorn? Rimligtvis måste ju en sådan här regel gälla för alla familjemedlemmar och inte bara de under 18, väl?

Min åsikt är att det är föräldrars vilja att göra livet enkelt för sig som skapar sådana här regler. Det är enklare att ha en fastsatt tid per dag än att ta diskussionen i en uppkommen situation. Det är enklare men lär inte barnen det JAG vill att de ska bära med sig i livet.
 

Håller inte med...

Skrivet av  Margurit m 3 barn
om att man måste ha samma regler för alla familjemedlemmer.
Mina barn får tex lördagsgodis, men det betyder inte att jag inte kan äta godis på en onsdagskväll när barnen har lagt sig.
De har läggtider, jag får vara uppe etc.
Jag respekterar absolut att andra har en annan syn på TV än jag, men det som man inte tror är bra för barnen i stora mängder tycker jag inte att det är absurt att begränsa. Jag tror inte att barn har samma omdömmesförmåga som vuxna.
 

Vad är motivet?

Skrivet av  Nattugglan
Om vi släpper diskussionen om det här med samma regler för alla familjemedlemmar rör tillfället; Vad är motivet till att begränsa barnens TV- datoranvändande? Vad säger ni till barnen? Varför är det sämre för just barn att sitta där? För mycket stillasittande är ju inte bra för någon, och där är väl egentligen vuxna en större riskgrupp skulle jag tro... Stillasittande kan man också ägna sig åt på en massa annat sätt än just framför datorn så jag har som sagt lite svårt att förstå motivet...

För mig är det helt självklart att den här typen av generella regler ska gälla för hela familjen. Lördagsgodis är en typisk sådan grej. Godis är inte ett dugg bättre för vuxna än för barn - därför ska självklart samma regler gälla (om man ska ha några regler). Läggtider är en annan sak. Sömnbehov är individuellt och barn behöver nästan alltid mer sömn än vuxna. Vi har alltså inga bestämda läggtider för familjen utan de är individuellt anpassade.

Jag menar självklart inte att det ALLTID är samma regler som gäller barn och vuxna, men jag kan just nu inte komma på några andra exempel än just läggtider och typiska vuxengrejer som alkohol och tobak etc. Jag menar inte heller att bara för att vi inte har några generella regler för sådana här saker att det är fritt fram att göra som man vill. Jag kan mycket väl säga till dottern att jag tycker att hon ska hitta på något annat när hon suttit länge framför datorn, men jag KRÄVER det inte. Däremot kan jag kräva att inte TV:n i allrummet används vid vissa tidpunkter när jag inte orkar höra ljudet, då sätter jag en gräns för vad JAG vill och accepterar däremot begränsar jag inte barnen.
 

Mitt motiv...

Skrivet av  Margurit m 3 barn
till att begränsa TV för barnen är att jag tror att små barn (som tex min 4-åring) har fullt upp med att upptäcka världen och bearbeta alla intryck som det möter i sin vardag. Jag tror helt enkelt att barn i dag översjöljs med alldeles för mycket intryck, mer än de hinner bearbeta.
Jag tycker inte att det är bra för vuxna heller, tycker ofta att man hamnar i att bara sitta och zappa mellan olika program som man egentligen inte vill se.
Jag tror att barn har svårare än vuxna att slita sig, det krävs ju en viss viljeansträngning för att stänga av.
Barn har inte heller samma förmåga att tänka kritiskt (helt naturligt) och kan inte analysera om de ser tex reklaminslag och tänka att det här är ett företag som vill tjäna pengar på att jag ska köpa deras produkt.
Jag tycker dessutom att många barn verkar få se betydligt mer på TV än vad jag som vuxen skulle orka med, jag skulle tex inte själv orka se 2 filmer på raken men vet många barn som gör det på tex helgmornar.
Jag tycker att det är lägga för stort ansvar på barn att själva bestämma hur mycket de ska se.
Datoranvändning behöver jag knappt begränsa eftersom det inte finns så mycket i datorn som dottern tycker är kul (finns typ bara petienser och ritprogram)
tycker som sagt inte att man behöver ha samma regler, men i praktiken har vi nästan det, jag tittar inte ens på TV varje dag, utan mest om det är något jag vill se.
Och jag tycker att det är lika viktigt att vuxna rör sig :-)
mvh
 

Då tror vi olika...

Skrivet av  Nattugglan
Jag tror inte alls att det är "farligt" med TV och dator för små barn - inte generellt. Sedan kan det ju vara stor skillnad på stoffets kvalitet, det vill säga vilka program som visas i TV:n respektiva vilka program man stoppar i datorn, det finns bra och dåliga. Dator- TV-spelande är ju faktiskt bra för hjärnans utveckling...

TV:n kan jag hålla med om att det kan vara dåligt om det är i för stora kvantiteter. TV-tittande är en passiv handling som inte främjar hjärnans utveckling, men det kan vara bra som avkoppling en stund i lagom dos. TV-tittande har ju blivit en del av vår kultur. TV har blivit ett sätt att umgås. Vi tittar ofta på TV tillsammans eller använder olika program som diskussionsämne. För mig känns TV:n självklar och då faller det sig naturligt att det blir så även för barnen.

Det jag mest har emot den här typen av begränsningsregler är att vi vuxna på det sättet laddar företeelsen med ett värde för barnen. Vi talar om att det är något speciellt med TV:n, datorn, godiset eller vad det nu handlar om som gör att man måste ha ett särskilt regelverk kring det. Min erfarenhet är att det är de barn som har sådana här begränsningsregler som är de som sedan är mest intresserade av TV-spelet eller godisskålen. Mina barn ser det som något lika naturligt som allt annat vi har här hemma. Både TV-spelet och godisskålen kan stå där och samla damm veckovis mellan varven, men kommer det kompisar på besök som har begränsningar hemma dyker de som hökar på dem. Nu är det ju lite svårt att säga vad som är orsak och verkan. Det kan ju vara just för att de är så intresserade av godis som de har lördagsgodis hemma hos sig eller speltidsbegränsning för att de annars inte skulle göra annat - vad vet jag... ;-)

Är man, som ni verkar vara, en familj som inte tittar mycket på TV eller använder datorn särskilt mycket finns det väl ändå mindre anledning att begränsa barnen. De lär väl ta efter de vuxna så länge de är små, och när de blir tillräckligt stora för att inse att det finns andra sätt i andra familjer så lär de ju testa sig fram för att hitta sitt eget sätt hur som helst - det är ju det som är att lära sig leva liksom ;-)
 

Japp...

Skrivet av  Margurit m 3 barn
vi gör nog det :-)
Men det är inte så att det blir någon stor grej här heller, eftersom vi inte tittar så mycket själva.
Jag behöver i stort sett aldrig säga att de inte får, men jag påminner inte heller. Kommer de ihåg bolibompa så får de se, blir kanske 3 ggr i veckan.
Datorn frågar de nästan aldrig efter.
Jag tror att jag vänder mig emot just det här att TV har blivit ett sätt att umgås, har varit med om att dottern har varit hos kompisar och efteråt varit besviken för att de inte hunnit leka. Då har hon ändå varit där ett par timmar.
Jag känner föräldrar som nästan slentrianmässigt frågar barnen om de vill se på film när vi är tex bjudna på middag utan att barnen har frågat efter det.
Det har jag lite svårt för.
Men att vi är restriktiva beror nog som sagt mest på att vi inte tittar mycket själva, när barnen blir större (är bara 7, 4 och 0 år) så kanske vi kommer att tänka annorlunda, vad vet jag :)
mvh
 

Glömde en grej...

Skrivet av  Margurit m 3 barn
angående att det blir speciellt och att godisskålen kan stå och sammla damm etc.
Att där tycker jag att du har rätt, att det riskerar att bli lite laddat,
samtidigt så tycker jag att det kan vara en poäng med det, lördagsgodiset blir ju lixom "godare" när man inte får det jämt. Mina barn kan verkligen se fram emot att vi sätter oss med godis och chips och ser en film. Jag har svårt att tro att de skulle njuta lika mycket av det om de hade fri tillgång till det.
Bara en tanke...
 

Jo, bara man är medveten om det

Skrivet av  Nattugglan
Så länge man är medveten om vad man gör så är det väl okej. Jag tror emellertid att många inte tänker så mycket på det. Det här med godismys på helgerna kan ju låta mysigt men det lär ju faktiskt barnen att använda godis/mat som belöning. Det är väl ytterligare en sån grej som finns i vår kultur och här är det JAG som försöker motverka. Jag försöker att förmedla en så avslappnad och ickeladdad bild som möjligt av allt som har med mat och föda att göra. Av lite samma anledning är jag emot att begränsa datoranvändande. Det ger en konstig bild av datorn tycker jag. Som om den vore "bara" en leksak eller något dåligt...

Ja, det blev en lång sidodiskussion det här. Jag har nog lite för mycket tid just nu. Ensam hemma med minsta barnet över helgen ;-)
 

Inga begränsningar här!

Skrivet av  Bella
Min dotter fyller fyra i sommar och hon får sitta vid datorn och tv:n så mycket hon vill. Jag gillar själv att sitta och surfa, och på kvällarna sitter jag som fastvuxen i tv-soffan, så jag ser ingen anledning att sätta upp regler för henne som inte gäller mig själv.
Hon tittar/spelar kanske en halvtimme i stöten, sen går hon och gör något annat, tex målar, läser eller leker med sin docka.
 

Hårda gränser ett tag....

Skrivet av  Git
Sonen drabbades av hjärninflammation och råddes att inte spela dator eller game-boy samt att inte sitta för länge framför TV\'n. Det är snart en månad sedan nu och vi har ökat hans TV-tid till 45 min/dag. Jag ser både fördelar och nackdelar.

Fördel: Han tvingas att ta sig för andra saker. Han och lillasyster har aldrig lekt så mycket ihop som de gör nu.

Nackdel: Han skall tvunget se ALLA sina 45 minuter. Förut kanske han bara såg på TV en halvtimme, men nu får det inte slösas på det viset.

För oss föräldrar har det varit lättare att ta en diskussion eftersom han förstått motivet - det var ju inte kul att vara sjuk och han ville bli friska så fort som möjligt. Dessutom märkte han att han blev trött och snurrig av TV i början. Innan var det lätt att tiden rann iväg när de satt framför TV\'n eller datorn.

Datorn och gameboy har han inte använt på en månad nu, och han frågar inte heller efter det. Det var hans absoluta favoritsysselsättning tidigare.

mvh git
 

Vi var tvungna att

Skrivet av  aggebagg
begränsa tiden för vår son (då 4 år) han blev alldeles för otålig och irriterad när han satt för länge typ 30 min. Han skrek och sprang omkring det märktes tydligt att det var något som han inte riktigt fixade. Jag tror frustrationen över att inte riktigt klara av och förstå vad som hände på skärmen var boven. Nu är han äldre men vi är mycket uppmärksamma hela tiden så att det inte blir för mycket för honom. Jag tycker att det är sunt att ge alternativ till lek och då kanske det krävs lite mer från oss föräldrar i fråga om engagemang o dyl. Men jag förstår att barn till föräldrar som spenderar mycket tid framför datorn också vill göra det. Jag tror inte heller det är nyttigt med för mycket stillasittande framför datorn i en viss ålder, jag tycker det visar sig så tydligt på barnen.
 

Nej...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga o någon i magen
...men de sitter inte där jämt. Båda barnen (1½ och 5) kan komma bärandes på videofilmer, men det är sällan att de sitter där länge. Lillkillen ser bara länge på TV på morgonen innan jag går upp. Han går upp kvart över fem och jag brukar försöka ligga till klockan halv 7-7. Så när han vaknar skuttar jag upp och lägger i Babar, Gnottarna eller hemska teletubbies och ger honom en flaska med filmjölk... så ligger han i soffan och mornar sig tills filmen är slut.
 

Artiklar från Familjeliv